La distància que ha imposat el coronavirus entre els espectadors fa que, en aquests moments, el teatre només pugui ser gaudit a través de les limitacions d’una pantalla. Amb els teatres tancats i les funcions cancel·lades, proliferen les iniciatives per mantenir viva l’escena. Així doncs, són molts els teatres, companyies i productores que ofereixen obres i activitats diverses per gaudir-ne des del sofà de casa.

‘Dilluns de merda’ a El Maldà (NOVETAT!)

El Maldà presenta els ‘Dilluns de merda’, un cicle online amb quatre capítols fets a casa per les companyies que no han pogut estrenar els seus espectacles. Es tracta de la segona de les iniciatives online del Maldà sota el lema ‘Seguim a prop’, que tenen la intenció de posar un granet de sorra a la situació d’emergència de les companyies i professionals de les arts escèniques.

Els 4 capítols estaran gravats des de casa pels mateixos intèrprets i s’emetran per Youtube en streaming entre el 25 de maig i el 29 de juny. Alguns dels espectacles i actors que hi participaran són els següents: muntatges com ‘Barbes de Balena’, ‘Akelarre’ o ‘Una habitació buida’, companyies com La Ruta 40, The Feliuettes i Els Pirates Teatre, i actors com Laura Aubert, Llorenç González, Mariona Castillo, Georgina Latre i Ferran Utzet.

  • Capítol 1 (25 de maig a les 19h): dedicat als 19 anys d’Els Pirates Teatre. Amb cançons, monòlegs i anècdotes de molts dels espectacles de la companyia, com ‘Somni d’una nit d’estiu’, ‘Ronda naval sota la boira’ o ‘Les feres de Shakespeare’. Hi participen els actors Laura Aubert, Ricard Farré, Llorenç González i Laura Pau, entre d’altres. Clicant aquí el podeu recuperar.
  • Capítol 2 (1 de juny a les 19h): dedicat a ‘Dones amb història, a l’entorn de tres espectacles que havien de veure’s al Maldà durant aquest temps. Es tracta de l’emotiva ‘Barbes de Balena’, d’Anna Maria Ricart, ‘Akelarre’, de la companyia The Feliuettes, que inlou cançons de Clara Peya i Arnau Tordera entre d’altres i ‘El silenci dels telers’, dirigit per Ferran Utzet.

Escenaris possibles. 29 minuts en companyia… (NOVETAT!)

Després de la bona rebuda de la conversa entre Toni Casares, Oriol Broggi i la periodista Gemma Ruiz, des de La Perla 29 han creat un petit cicle de quatre converses, durant les properes setmanes, amb diferents persones vinculades al pensament i a les arts escèniques amb l’objectiu de seguir pensant conjuntament, aportant altres mirades i noves preguntes, i donant nous punts de vista al fet teatral a partir de la crisi del Coronavirus.

Les converses tindran lloc en les següents dates, i per participar-hi, escoltant alguna de les converses i aportant per escrit les vostres reflexions, només cal que us inscriviu aquí i rebreu les instruccions de com fer-ho.

Dimarts 26 de maig a les 19h: Marina Garcés amb Ferran Utzet
Dimecres 3 de Juny a les 19h: Toni Gomila amb Eulàlia Comas (#AsSocPerla)
Dimecres 10 de juny a les 19h: Alícia Gorina amb Oriol Broggi
Dimecres 17 de juny a les 19h: Victoria Szpunberg amb Marta López (#ASocPerla)

Converses de la Beckett (NOVETAT!)

Mentre espera a poder reobrir les portes, la Sala Beckett engega un cicle de xerrades online entre dramaturgues i dramaturgs perquè comparteixin públicament les seves reflexions sobre la situació actual i sobre com afecta aquesta situació els seus processos de creació. Aquestes converses volen ser un primer pas cap a un desitjat retrobament amb tothom i una represa, el més aviat possible, de l’activitat teatral. La primera de les converses serà aquest dijous 28/05 a les 18 h, entre la que va ser autora resident a la Beckett, Clàudia Cedó, i la que ho serà la temporada vinent, Lara Díez. L’activitat és gratuíta i es retransmetrà via zoom. Podreu accedir-hi a través d’aquest enllaç.

El Teatre Lliure, des de casa

El Teatre Lliure va començar el confinament amb la campanya #LliureAlSofà, que oferia als espectadors poder gaudir d’alguns dels seus muntatges de forma telemàtica a través de les xarxes socials. Ara, després d’anunciar que donen per finalitzada la temporada 19/20 de manera presencial, van més enllà i ofereixen una programació digital. Per conèixer millor tots els detalls de la programació, les dates, els horaris i els preus, podeu accedir a aquest enllaç.

‘El segon principi’, lectura dramatitzada (NOVETAT!)

Després del muntatge radiofònic d”El gegant del Pi’, el Teatre Lliure estrena al canal de youtube del 28 al 31 de maig la lectura dramatitzada ‘El segon principi’, creada per Mercè Sarrias i Miguel Casamayor. Aquesta proposta forma part de la programació digital que el teatre ofereix fins al juny i que explota les oportunitats de les eines digitals en temps d’estat d’alarma i confinament. L’espectacle de nova creació explora i juga amb les possibilitats dramàtiques que ofereix la plataforma de videoconferències Zoom, popularitzada amb l’inici de la crisi sanitària. El cost de l’espectacle és de 5 euros.

Clàssics per a criatures

El teatre ha demanat a quatre dramaturgs i dramaturgues catalans que adaptin quatre clàssics de la literatura dramàtica universal per ser explicats en format audiovisual, amb la col·laboració d’un il·lustrador o il·lustradora. ‘La casa de Bernarda Alba’ serà el primer d’aquests Clàssics per a criatures que s’estrenaran en el marc de la programació digital del Lliure. Després vindran ‘Terra baixa’ (del 28 al 31 de maig), ‘Antígona’ (del 4 al 7 de juny) i ‘El rei Lear’ (de l’11 al 14 de juny).

Aquesta setmana és el torn de ‘Terra baixa’, d’Àngel Guimerà, amb l’adaptació de Pau Miró, que ens presenta una nena zombi de 8 anys (interpretada per la veu d’Anna Alarcón) que relatala història 120 anys després.  Les imatges que acompanyen el relat són de Fito Conesa. El muntatge es podrà veure del 28 al 31 de maig al canal de YouTube del teatre, té un cost de 3 euros i una durada de 15 minuts.

ENA, una màquina de fer teatre (des del 14 de maig)

Dins de la programació digital que ofereix el Teatre Lliure, el dramaturg i director Roger Bernat s’ha inventat un bot per tal que el públic hi pugui conversar virtualment a través del web i construir així escenes dràmatiques. Aquest xatbot és un robot conversacional capaç de mantenir converses en directe i en anglès amb els internautes. Així, el web del Lliure es converteix en una màquina de fer teatre on actors, dramaturgs i espectadors compartiran escenari. La idea és que d’aquesta interacció n’acabi sortint una peça teatral que podrà dur-se a escena un cop s’avanci en el desconfinament. Des del 14 de maig, l’experiència, que han anomenat ‘Mpaquina SHK’ estarà activa durant les 24 h els 7 dies de la setmana de forma gratuïta.

Debats en Cultura

Coincidències és una associació cultural que va néixer amb la idea de crear noves experiències culturals. La més coneguda, segurament, és ‘Terrats en cultura’. Ara, vista la situació d’excepcionalitat, s’han inventat un nou projecte: ‘Debats en cultura’. Es tracta d’un cicle de 4 debats sobre la cultura de resistència per als nous temps, sobre quin ha de ser el paper de la cultura a partir d’ara. Els debats tindran una durada de 40 minuts i comptaran amb la presència de creadors, gestors i acadèmics de primer nivell. Una pluralitat de veus que treballen tant en l’àmbit públic com en el privat i que plantejaran propostes de gran i petit format.

La cita serà els dissabtes a les 12 h a través d’aquest enllaç i durant els dies previs ja es podran enviar preguntes per partcipar en el col·loqui, utilitzant l’etiqueta #debatsencultura. La primera trobada va ser dissabte, 9 de maig, i hi van participar Pau Alabajos (cantautor), Quim Bigas (ballarí i coreògraf), Fernando López (bailaor i investigador acadèmic) i Margarida Troguet (de l’entitat CoNCA).

Oracle Theatre

Oracles Theatre promou propostes online per al seu públic durant el confinament. El fet de no poder realtizar la seva activitat de micròfon obert amb normalitat, els ha fet pensar en noves alternatives per no haver d’aturar els seus espetacles. Així doncs, els esdeveniments ‘Open Mic Miracle’ es reinventen en una ‘Quarantine Edition’, que permet celebrar-los de forma virtual. Presentats per Michaela Kaufman i Orland Verdú, les sessions de micro obert ofereixen la possibilitat de participar-hi com a protagonista (sol·licitant-ho a través de la pàgina de facebook, per whatsapp al 622733322, o per mail: info@oraclestheatre.com), o bé com a espectador, veient-ho a través de YouTube. Les sessions, de moment, es faran cada dijous, de 20h a 00h.

Imagen

Doble Grada, el magazine del Versus Glòries

‘Doble Grada’ és el primer magazine de la sala Versus Glòries. Es tracta d’una revista nascuda durant el confinament i que té l’objectiu de compartir continguts que puguin ser de l’interès del seu públic, relacionats amb els espectacles en cartellera o els que vindran properament, notícies del sector i algunes recomanacions interessants. A més a més, com moltes altres sales, des de l’inici del confinament, el Versus Glòries ha compartit alguns dels seus espectacles de forma telemàtica.

Tricicle

La companyia Tricicle ofereix cada setmana un dels seus espectacles per fer més lleuger el confinament. Ja s’ha ha pogut veure ‘Entretres’,  ‘Terrífic’, ‘Sit’, ‘Manicomic’ i ‘Tricicle 20’. La setmana passada es va poder veure ‘Garrick’, un muntatge que homenatja un còmic anglès del s. XVIII a qui els metges de l’època receptaven com el remei ideal per curar les penes de l’ànima.

El TNC a casa

El Teatre Nacional de Catalunya no ofereix cap obra per veure “online”, però sí que fa algunes propostes per apropar el teatre a casa dels amants de l’escena.

La Biblioteca del TNC

Durant els últims anys, el Teatre Nacional de Catalunya, juntament amb Arola Editors, ha publicat nombrosos títols teatrals. Aquests dies ofereixen la possibilitat de llegir en format digital més de 60 llibres per a tots els gustos, clàssics i contemporanis. En aquesta biblioteca també s’hi poden trobar pròlegs, articles i altres textos per aprofundir en la lectura de cada títol.

Les trobades a casa

A més a més, cada divendres el TNC ofereix trobades virtuals al seu canal d’Instagram, amb directors, autors i membres de l’equip artístic. La idea és conèixer millor el text i el procés de creció dels espectables de la temporada 2019-2020. Cada setmana recomanen un text al qual es pot accedir a través de la Biblioteca del TNC. Es podrà llegir en format digital juntament amb altres articles relacionats amb l’obra.

Dimarts 19 de maig a les 18 h, Xavier Albertí (director artístic del TNC) i Mònica Campos (directora executiva del TNC) oferiran una trobada per explicar quin és l’estat actual del TNC, resoldre dubtes i compartir reflexions sobre la visió de present i de futur del teatre i de la cultura.

No et desballis!, al Mercat de les Flors (NOVETAT!)

La dansa també s’ha enfilat a internet durant aquests dies. Al Mercat de les Flors proposen un seguit de continguts digitals al seu web sota el títol de ‘No et desballis!’. Cada tres dies proposaran un menú coreogràfic de tres plats que inclourà espectacles sencers, reflexions sobre el món de la dansa i retrats coreogràfics de diverses figures escèniques. Després de 10 setmanes oferint auqestes propostes, han anunciat que la setmana de l’1 de juny, serà la última. Per tant, aquests són els dos últims menús del confinament:

El ‘Menú coreogràfic’ del 22 al 31 de maig consisteix en l’espectacle ‘Kokoro’, una proposta de Lali Ayguadé; un retrat coreogràfic de Hofesh Shechter i l’espectacle infantil ‘Bleu’, de la companyia TPO.

El ‘Menú coreogràfic’ de l’1 al 3 de juny consisteix en l’espectacle ‘Torus’, una proposta de Humanhood; un retrat coreogràfic d’Andrés Corchero i l’espectacle infantil ‘Back Àbac’, de la companyia Mudances d’Àngels Margarit, que anirà acompanyat del retrat coreogràfic de la coreògrafa.

Teatre Eòlia (#TeatreEnPijama)

El Teatre Eòlia també s’ha llençat a emetre en obert algunes de les seves obres en línia. S’hi han pogut veure muntatges com ‘Ja descansaré quan sigui mort’, de Jordi Prat i Coll, o ‘P.A.U. Paisatges als Ulls’, de la sociòloga i directora Carolina Llacher, una obra de #TeatreNecessari que ens mostra  realitats sovint amgades, des de la mirada del senegalès. Ara mateix es poden veure els espectacles ‘Digue’m la veritat’, de Pablo Ley i dirigida per Josep Galindo i ‘El plata’, un muntatge situat durant la guerra civil.

#Teatreacasa amb el grup Focus

El Grup Focus, que gestiona alguns dels grans teatres de Barcelona, se suma a les iniciatives per portar el teatre a casa. A través del seu web s’han pogut veure muntatges com ‘Adossats’, de Ramon Madaula, que es va poder veure al Teatre Romea el 2018, i ‘El fantasma de Canterville’, d’Oscar Wilde i amb Joan Pera, que es va veure al Teatre Condal el 2018. També ofereixen les adaptacions en format tv-movie d’altres èxits teatrals: ‘El nom’, amb Joel Joan; ‘Desclassificats’, d’Abel Folk i Joan Riedweg, i ‘Res no tornarà a ser com abans’ i ‘Germanes’, les dues de Carol López.

A més, el Grup Focus proposa #Teatrivial, un joc de preguntes i respostes que es penjaran cada dimarts i cada dijous als comptes d’Instagram dels quatre teatres que té la productora: Romea, Goya, La Villarroel i Condal. Els guanyadors del trivial rebran un tiquet regal per veure qualsevol espectacle del Grup Focus de la temporada que ve.

El Grup Focus també proposa el cicle #Anecdotari, en què diversos autors i actors del teatre català comparteixen, en petites píndoles, les seves experiències treballant en un espectacle teatral. Entre els participants hi ha Josep Maria Pou, Pere Arquillué, Clara Segura, Ivan Morales o Pau Miró. Les càpsules es podran veure al YouTube i a les xarxes socials dels quatre teatres de Focus.

 L’ #Anecdotutti (NOVETAT!)

L’ #Anecdottuti són missatges gravats des de casa pel públic recordant l’última funció que van veure abans que el confinament per la Covid19 obligués a tancar els teatres o alguna anècdota viscuda amb motiu d’assistir a una representació teatral. Els vídeos, que s’aniran ampliant setmanalment, estaran disponibles als canals de YouTube i als perfils a xarxes socials dels 4 teatres de Focus. Per participar, només cal enviar un vídeo per privat a través de les xarxes socials del grup.

‘Impro Show Home Edition’

Amb motiu de l’estat d’alarma i el tancament de teatres i activitats culturals, Planeta Impro treballa per seguir connectat amb el públic i portar-los l’humor a les seves cases. D’aquí neix ‘Impro Show Home Edition’, l’adaptació de l’exitòs Impro Show a través d’Instagram Live. Dos improvisadors es connecten per crear l’espectacle a partir de frases, paraules i suggeriments que la gent escriu abans i durant la connexió. L’activitat és gratuïta i està oberta a tothom, però s’ha habilitat un sistema de taquilla inversa per ajudar els actors. A l’inici les trobades eren tres cops per setmana, però amb la desescalada es faran només els diumenges a les 22 h. Aquí trobareu la programació actualitzada de cada dia.

Teatre Akadèmia

El Teatre Akadèmia està compartint aquests dies algunes de les obres que s’hi han fet, com ‘InFaust’,  Sarab’, d’Albert Tola; ‘Sik Sik y otros’, d’Eduardo Di Filippo, o la peça curta ‘Jocs perillosos’, de Lara Díez Quintanilla.

A més, han muntat una mena d’escenari virtual en el qual artistes i col·laboradors del teatre s’han gravat a casa seva, simplement saludant des del confinament o recitant uns versos. Ja hi han participat actrius com Carme Elias, Marisa Paredes i Isabella Rossellini. Podeu veure les seves intervencions al seu canal d’Instagram  (@teatreakademia).

Ateneu Popular 9 Barris

A l’Ateneu Popular 9 Barris la crisi del coronavirus també ha obligat a cancel·lar tots els tallers i cursos, a banda d’espectacles com ‘No es país para negras’ i fins i tot la Gala Solidària de Circ, que s’havia de celebrar fa uns dies. A l’espera de poder reprogramar les produccions en viu, també s’han volgut sumar als continguts en línia i comparteixen al seu web espectacles de circ sencers per a tots els públics. Entre d’altres, es poden visionar algunes de les darreres propostes del Circ d’Hivern, un projecte que es va iniciar el 1996 i que ja ha celebrat 24 edicions. Un dels muntatges més recents que han compartit és ‘Nu’, corresponent a l’edició 2019. Aquí teniu l’enllaç per veure aquesta peça, dirigida per Quim Girón, parla de les relacions humanes i de la interacció amb els objectes.

Companyia La Calòrica

Les companyies teatrals també han vist aturada la seva activitat escènica durant l’estat d’alerta i moltes han decidit compartir els seus muntatges a internet. Per a La Calòrica, la crisi del coronavirus ha interromput la seva gira del març i ha coincidit amb l’any del seu desè aniversari que van celebrar al Teatre Lliure amb una nova producció del seu primer muntatge, ‘Feísima enfermedad y muy triste muerte de la reina Isabel I’. Faltarà veure si aquesta companyia, que es caracteritza per abordar a través de l’humor temes generacionals de crítica social, s’inspira en la situació actual per a alguna de les seves futures creacions. De moment, alguns dels seus èxits, com ‘Fairfly’, ‘Bluf’ i ‘Sobre el fenomen de les feines de merda’ es poden veure sencers.

Companyia La Ruta 40

La covid-19 va permetre per pocs dies a La Ruta 40 acabar les funcions de ‘Sacarina’ previstes fins al 7 de març a El Maldà. Així que fins que puguin tornar a omplir el teatre amb les seves representacions, la companyia barcelonina creada el 2011 també ha pujat les seves obres a la xarxa. Durant aquests dies es poden veure al seu canal de Vimeo muntatges com ‘Una lluita constant’, que van fer amb Carlota Subirós, o ‘La col·lecció, de Harold Pinter.

Sala Hiroshima

Aquesta sala del Poble-Sec va obrir fa cinc anys amb la dansa com la seva protagonista però, com diuen, també fan servir el gest, la música, la tecnologia i qualsevol objecte que un no esperaria veure en un escenari. Malgrat el tancament obligat de la sala, els responsables d’Hiroshima no es resignen i aquests dies segueixen parlant dels artistes que s’haurien pogut veure o que estan programats per als pròxims mesos. Ofereixen vídeos dels seus treballs o pengen al seu Facebook materials sobre aquests creadors i creadores.

SAT! Teatre

El Sant Andreu Teatre, centrat en dansa i en teatre familiar, ofereix algunes de les produccions que s’hi han pogut veure al seu canal de Vimeo. Després de ‘On vas, Moby Dick?’, del Centre de Titelles de Lleida, ara és el torn de l’espectacle de dansa familiar ‘Molsa’ de Thomas Noone Dance. Es va poder veure fins diumenge 19 a les 20 h. En breu penjarem el pròxim espectacle.

Viu el teatre TV

La plataforma de teatre per a infants i públic familiar Viu el teatre col·labora amb les accions de #ViuelTeatreDesDeCasa i ofereix diverses obres teatrals de producció pròpia al seu web. Títols com ara Alícia al país de les meravelles‘, El petit Dalí i el camí cap als somnis o Pintamúsica, un espectacle d’experiències sensorials per als més menuts.

Ara, a més, han posat en marxa la iniciativa Viu el teatre TV, un espai d’entrevistes als equips artístics de les obres teatrals. La idea és acostar a les famílies els processos creatius, els assajos i les curiositats de cada projecte amb els seus protagonistes i proposar activitats en família relacionades amb l’obra, per fer-les abans o després de veure els espectacles “online”. Durant el mes de maig, les entrevistes estaran vinculades als espectacles que s’han pogut veure al cicle ‘Petit Romea’, la programació familiar del Teatre Romea de Barcelona. S’estrenaran els dimarts a les 18 h pel canal de YouTube de Viu el Teatre i després quedaran penjades per poder-les recuperar.

Calendari d’entrevistes maig 2020:

Dimarts 19 de maig: ‘Draps’ de la Butai Produccions amb Pere Farran i Meritxell Morera
Dimarts 26 de maig: ‘Vida’ amb Javier Aranda i Ana Sala

Sala Trono

La sala tarragonina ofereix cada cap de setmana algunes de les seves produccions en el seu horari habitual, i normalemnt les deixa penjades durant uns dies més. De moment, aquests són els muntatges que ja s’han pogut veure i que encara es poden recuperar:  ‘L’impossible’, ‘Les Variacions Bildelberg’,  ‘Bildelberg Club Cabaret’,  ‘Una altra nit’, ‘La marató de Nova York’‘You Say Tomato’, ‘El don de las sirenas’, ‘Els tres aniversaris’, ‘Vaselina’, ‘Killer’, ‘Lord-k’, ‘Red Pontiac’ o ‘Menú del dia’.

Presentació de la col·lecció Teatres Reunits

Fa unes temporades, Arola Editors i el Teatre Nacional de Catalunya van crear la col·lecció ‘Teatres Reunits’, per oferir al públic les obres reunides d’alguns dels noms més destacats de la dramatúrgia catalana i internacional. Dramaturgs com ara Josep Maria Benet i Jornet, mort recentment, Victoria Szpunberg, Lluïsa Cunillé, Guillem Clua o Marc Artigau, entre d’altres.  Ara ofereixen la possibilitat d’adquirir aquests llibres i rebre’n mentrestant una còpia digital per tal que ja es puguin llegir des de casa. Quan acabi el confinament, es podran recollir  els exemplars en paper al TNC.

Actors i directors ofereixen les seves creacions “online”

A part de les sales, companyies i productores, són molts els creadors que han decidit pujar a les xarxes els seus projectes per oferir-lo sal públic en un moment tan complicats com el que estem vivint. Aquest és el cas de Toni Moog, que s’ha sumat a la campanya #YoMeQuedoEnCasa pujant al seu canal de YouTube el vídeo sencer del seu espectacle ‘HOLLYMOOG’. També ho ha fet la dramaturga Gemma Brió, penjant el vídeo del seu exitós mntatge ‘Llibert’. La Carla Rovira, per la seva banda, s’ha sumat a l’etiqueta #TeatreAlSofà i ofereix la possibilitat de veure el seu muntatge ‘Màtria’. El muntatge de circ ‘Rhum’ que es va fer per homenatjar el desaparegut Monty també es pot veure ara telemàticament. També estan disponibles a internet, gentilesa de Centaure Produccions, les set hores que dura l’obra F.R.A.U, estrenada al Grec 2016. Els creadors d’ ‘Assajar és de covards’ tampoc s’han aturat i ofereixen una sessió online.

Mostra Igualada

La Mostra Igualada s’havia de celebrar entre el 26 i el 29 de març, i la crisi del coronavirus no ho ha fet possible. En lloc d’això, la veterana fira de teatre infantil i juvenil ha ofert en línia alguns dels seus espectacles programats per a aquesta edició. Sota el títol de ‘La Mostra a casa’, s’han penjat un total de 17 espectacles, 2 espectacles resumits i 24 clips d’entrevistes i reportatges de companyies teatrals. Entre els espectacles hi ha propostes internacionals com la dels anglesos Little Soldier Productions, i d’altres d’autors de l’Estat com Pep Bou o El Patio Teatro.

#ElLiceuaCasa

El Gran Teatre del Liceu se suma a l’oferta virtual amb el programa #ElLiceuaCasa, en què comparteix algunes de les seves produccions de temporades anteriors a través de diferents canals, com per exemple la plataforma digital My Opera Player, amb el codi OperaEnCasa. Però també els més petits podran gaudir de grans òperes sense sortir de casa perquè la programamció també inclou quatre muntatges per a públic familiar. Els espectadors poden accedir  a tres espectacles de Comediants: ‘La petita flauta màgica’, ‘La Ventafocs’ i El jove barber de Sevilla’.

La Teatroteca, un Netflix teatral i gratuït

A banda de les propostes sorgides durant el confinament, la xarxa ofereix altres plataformes per veure teatre en línia de manera gratuïta. Una d’elles és la Teatroteca, una mediateca creada pel Centro de Documentación Teatral del Ministeri de Cultura que emmagatzema milers d’espectacles gravats que es poden veure en “streaming”. Només és necessari registrar-se al web i a través d’aquest compte gratuït es pot reservar el visionat de tot tipus d’obres, des de representacions històriques del Segle d’Or fins a teatre contemporani, a banda d’espectacles infantils i de dansa.

També es poden visionar a internet l’arxiu d’obres teatrals de TVE Catalunya emeses pel programa ‘Estudio 1’ entre el 1975 i el 1994.  Entre el repertori figuren muntatges mítics de companyies com Dagoll Dagom (‘Glups!’, ‘Antaviana’) o d’altres de figures tan emblemàtiques com Anna Lizaran (‘Maria Estuard’, ‘Quartet’). El Museu de les Arts Escèniques de l’Institut del Teatre també posa a disposició del públic de manera gratuïta els espectacles de teatre i dansa del seu Arxiu Audiovisual.

Dramatúrgies del coronavirus

El confinament i la reclusió poden ser aliats necessaris de l’escriptura i els dramaturgs i dramaturgues ho estan demostrant a les xarxes socials sota l’etiqueta #coronavirusplays, una crida a la creació col·lectiva que va iniciar Jordi Casanovas. El funcionament és senzill, algú escriu un monòleg inspirat en el coronavirus , de màxim 3 minuts de durada,. i després una actriu o actor grava un vídeo interpretant el text i el comparteix a internet. L’èxit de la cadena, que ja suma desenes de propostes actorals i de text, ha fet que ja comencin a aflorar idees per editar-les en un llibre.

p