Des que ha començat el confinament pel coronavirus, el sector del còmic s’ha sumat a les iniciatives culturals que fomenten que el públic no surti al carrer. Desenes de guionistes, dibuixants i editorials han alimentat l’etiqueta #yomequedoencasa i ofereixen els seus continguts gratis a internet mentre duri la pandèmia.

El Torres

Un dels primers a trencar el gel ha estat El Torres. El guionista permet descarregar de franc títols com ‘Apocalypse girl’ (Karras, 2019), ‘El velo’, ‘El bosque de los suicidas’ i ‘Camisa de fuerza’  (Dibbuks 2009, 2011, 2017. Un mestre de les històries de terror que ha rebut premis com el del Saló del Còmic de Barcelona 2016 (juntament amb el dibuixant Jesús Alonso) per ‘El fantasma de Gaudí’ (Dibbuks). El malagueny també ofereix gratis tots els còmics publicats pel seu segell editorial, Karras Comics, que es poden aconseguir amb el cupó Quedatencasa.

Vicente Cifuentes

Ofereix la descàrrega gratuïta dels tres lliuraments del seu còmic ‘Murderville’.

Murderville

Cristina Duran i Miguel Ángel Giner Bou

El seu compromís social va quedar clar a ‘El día 3’ (Astiberri, 2018), una lluita contra el silenci, l’oblit i la mentida arran de l’accident del metro de València del 2006, en què van morir 43 persones i que va merèixer el Premi Nacional de Còmic 2019. I en un moment com el que estem vivint, la parella formada per Cristina Durán i Miguel Ángel Giner Bou ha volgut aportar el seu gra de sorra i comparteixen a LaGruaEStudio una selecció d’alguns dels seus treballs anteriors.

Paco Roca, en pijama

Després de les seva trilogia ‘Memorias de un hombre en pijama’, ‘Andanzas de un hombre en pijama’ i ‘Confesiones de un hombre en pijama’ (Astiberri, 2011, 2014, 2017) és fàcil imaginar que Paco Roca no passarà el confinament vestit amb jaqueta i corbata. De fet, sota el paraigua de “cuarentena pijamera” el dibuixant comparteix cada dia a Twitter una de les seves pàgines. Algunes fins i tot són una lliçó per a aquests dies de teletreball.

Santiago García

Amb la publicació de ‘La cólera’ (Astiberri, 2020),  Santiago García apunta a ser un dels noms de l’any, juntament amb l’altre pare de la criatura, el dibuixant Javier Olivares, amb qui ja va guanyar el Premi Nacional de Còmic 2015 amb ‘Las Meninas’ (Astiberri, 2014).  El guionista, crític i traductor de còmics madrileny ens remet a través del seu Twitter al seu blog Mandorla, en què hi ha  historietes com ‘Amenaza nuclear’, ‘El vecino’, ‘Hoy vivimos en el futuro’, ‘Rocky Erickson, coño’ i ‘El vecino’, entre d’altres. Per cert, que d’aquest últim títol, que va crear amb el dibuixant Pepo Pérez, també se’n pot descarregar un ninot retallable per als més petits. Es tracta de Titán, el superheroi protagonista del còmic, i que a la sèrie de Netflix és interpretat per Quim Gutiérrez.

Julia Gfrörer

Si hi ha un nom relacionat amb la pandèmia aquest 2020 és el de la nord-americana Julia Gfrörer, que recentment s’ha passejat per una Europa medieval sacsejada per la pesta a ‘Devastación’ (Alpha Decay, 2020). La dibuixat ha compartit a internet una història anterior, ‘Black is the color’ (Fantagraphics, 2013), sobre un mariner abandonat a l’oceà on sucumbirà al cant de les sirenes.

Cels Piñol

El barceloní Cels Piñol, que a finals dels 80 va crear l’univers distòpic ‘Fanhunter’, s’implica ara també en la distopia real del covid-19. Si els herois de la seva saga salven expressions culturals prohibides, el dibuixant i guionista també ha rescatat alguns dels treballs en digital i els ofereix en modalitat social a Lektu.

Jesús Martínez del Vas

També ha volgut contribuir a “la moral col·lectiva”,  Jesús Martínez del Vas (JMV), historietista de la revista ‘El Jueves’, que comparteix els tres primers ‘Epichodes’ de la saga “Estar Guars”.

El “webcomic” de Javi de Castro

Autor revelació del Saló del Còmic de Barcelona 2016 per la novel·la gràfica ‘La última aventura’ (Dibbuks, 2015), Javi de Castro ensenya en la seva antologia de còmics digitals una cara diferent a la qual havia mostrat en paper. La seva col·lecció ‘The eyes’, disponible de franc a internet, explora tot allò que el format “webcomic” pot aportar al gènere, amb eines com el gif animat.

AfterCOMIC

A banda d’alliberar alguns dels seus continguts a internet, AfterCOMIC ha iniciat un còmic en format “tria la teva aventura” en línia. Cada dia a les 9 del matí els creadors d’aquest segell editorial independent publiquen una vinyeta a les xarxes socials perquè sigui el públic qui triï la continuació de la història. A la tarda, segons el resultat de les votacions, es posen a dibuixar la vinyeta de l’endemà. El desenvolupament d’aquesta història, en què els personatges Renna i Bulor es troben atrapats en un castell, queda recollit al web. Les vinyetes són en blanc i negre perquè els nens i nenes les pugui descarregar i acolorir.

Editorial Dolmen

L’editorial Dolmen també va ser de les primeres a alliberar continguts. A hores d’ara ja es poden descarregar les versions digitals de títols com ‘Una historia de perros viejos’, de Miguel Ángel Martín i Juanma Espinosa, i ‘La fortaleza del tiempo’, de la saga “El libro de Sarah”, de Vicente García. Per accedir-hi de forma gratuïta només cal introduir el cupó Yomequedoencasa.

Autores de còmic

El col·lectiu Autoras de Cómic, que treballa per la igualtat de gènere en el món de la vinyeta, ha fet un extens fil de Twitter en què recullen enllaços a moltes autores que comparteixen lliurement els seus treballs a internet. Entre temàtiques de tot tipus, en destaquen algunes sobre feminisme i gènere. És el cas de ‘Científicas’, de Raquel Gu, que adapta una obra de teatre que vol fomentar les vocacions científiques entre les nenes. La guionista Alicia Palmer comparteix la trilogia “Revolución siglo XXI”, que inclou ‘Esclavas’, ‘Hombres feministas (algunos referentes)’ i ‘El viaje’. Per la seva banda, Sole Otero, autora de ‘Poncho fue’ (La Cúpula, 2017) aporta la historieta animada ‘Anónima’.

Vinyetes del coronavirus

Durant la pandèmia, són també molts els dibuixants i humoristes gràfics que han deixat que el virus infecti les seves vinyetes diàries i a través dels mitjans i les xarxes socials posen humor i reflexió a aquest confinament social. Flavita Banana, Miguel Gallardo i Moderna de Pueblo en són alguns exemples. L’historietista Álvaro Ortiz, no només ha compartit tres de les seves obres, ‘Cráneo de doble fondo’, ‘Fjorden’ i ‘Cenizas’, sinó que també publica a través del seu Twitter la sèrie ‘La pandemia más aburrida de mi vida’, en què relata el dia a dia de la quarantena. Una iniciativa semblant a la de les autores de Mujeres Topo, tancades amb paper i llapis i disposades a fer un podcast gràfic de la seva reclusió.