La mobilitat a Barcelona és un dels grans reptes de la ciutat i ha marcat bona part de la campanya electoral per a les eleccions municipals del 2023. La gestió del vehicle privat, la millora del transport públic o la futura connexió del tramvia de la Diagonal han centrat el debat en aquest àmbit. Els candidats a l’alcaldia han detallat aquests dies els seus plantejaments. Aquí te n’oferim un petit resum.

Barcelona en Comú: Una aposta pel transport públic i col·lectiu

  • Ada Colau es compromet a completar la connexió del tramvia per la Diagonal.
  • També vol augmentar les inversions a la xarxa de transport públic i millorar el servei de bus. Una de les propostes del programa dels comuns és expandir el bus a demanda i afavorir-ne l’interurbà, impulsant carrils bus d’entrada a la ciutat (B-23, C-31 i la C-33).
  • També aposta per reduir la circulació de vehicles motoritzats privats per protegir la salut i incrementar les zones 30.
  • El programa de Barcelona en Comú també recull que Barcelona “sigui una ciutat 100 % ciclista i desenvolupar l’aparcament segur de bicicletes”.

PSC: Acabar la connexió del tramvia i exigir que s’ampliï la xarxa de metro

  • El PSC també duu al seu programa acabar la connexió del tramvia per la Diagonal.
  • Aposten per l’electrificació de tota la flota de busos de TMB.
  • Els socialistes també expliquen al seu programa que “exigiran” a la Generalitat que finalitzi les obres d’ampliació de les línies de metro, prioritzant el tram central de l’L9.
  • També reivindiquen com a mínim un tren cada 30 minuts amb les capitals de les comarques que conformen la regió metropolitana.

ERC: Posar el vianant al centre i augmentar els “park-and-ride”

  • Esquerra Republicana creu que “cal posar el vianant al centre” i expliquen que crearan un pla de mobilitat escolar en bicicleta per a totes les escoles de la ciutat.
  • Els republicans també volen augmentar, conjuntament amb la Generalitat, els “park-and-ride”.
  • Proposen millorar la xarxa de bus urbana i interurbana.
  • A més, proposen desplegar la regulació del cotxe multiusuari elèctric i compartit en superfície.

Trias per Barcelona: No al tramvia per la Diagonal i sí a millorar la xarxa de bus

  • Xavier Trias ha deixat clar en diverses ocasions que no està d’acord amb la connexió del tramvia per la Diagonal i ha arribat a dir que aturarà la segona fase de les obres.
  • L’exalcalde vol, en canvi, millorar la xarxa de bus.
  • Al programa electoral de TriasxBCN es detalla que “lideraran l’exigència del traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya” amb els recursos necessaris.
  • També “vetllaran per l’impuls d’aparcaments dissuasius”.

PP: Motos pel carril bus i més aparcaments per a cotxes

  • El programa del partit encapçalat per Daniel Sirera defensa reduir tarifes del transport públic.
  • Permetre que les motos circulin pel carril bus i incrementar el nombre d’aparcaments per a cotxes.
  • El Partit Popular també aposta per reformar el reglament del taxi i les VTC per oferir “llibertat als ciutadans per escollir”.
  • Al programa assenyalen el seu suport per l’ampliació de l’aeroport del Prat.

Ciutadans: No a les superilles i reordenació de la Gran Via

  • La principal proposta de Ciutadans és frenar les superilles. Aposten per connectar la ciutat amb eixos verds, però sense dificultar el trànsit rodat.
  • També proposen un registre de vehicles de mobilitat personal.
  • La formació d’Anna Grau aposta per reorganitzar la Gran Via.
  • Permetre a les motos circular pel carril bus. El partit taronja defensa que “Barcelona és motera”.

Valents: Motos pel carril bus i eliminació de la ZBE

  • La candidata de Valents, Eva Parera, proposa al seu programa eliminar la ZBE.
  • Permetre també que les motos puguin circular pel carril bus.
  • Aposta per ampliar l’oferta de “park-and-ride”, els punts de recàrrega elèctrica i afavorir l’electrificació de la xarxa de bus.
  • Valents també vol eliminar els carrils bici que estiguin en vies ràpides.

Què vols saber de les eleccions municipals a Barcelona?