dia mundial medi ambient 2019

Les mesures per frenar les emissions a Barcelona en el canvi climàtic es fan cada vegada un lloc més predominant ens els programes dels partits polítics. Hi ha qui aposta per reduir el trànsit privat, electrificar-lo o bé millorar l’eficiència energètica dels habitatges. Tots coincideixen que s’ha d’apostar més que mai pel transport públic, però les receptes són molt variades.

A continuació et detallem què diu cada partit sobre el canvi climàtic de cara a les eleccions municipals 2023 de Barcelona.

ERC: rehabilitació d’habitatges i plaques solars

  • ERC posa l’accent en la rehabilitació d’habitatges per fer-los més eficients energèticament i reduir el consum a les llars. Proposen crear un fons de 1.000 milions d’euros (de l’Ajuntament, Generalitat i fons europeus) per rehabilitar 160.000 habitatges en vuit anys.
  • Els republicans volen promoure la instal·lació de plaques solars als edificis de titularitat municipal. L’energia verda que produirien se subministraria, asseguren, a 20.000 llars.
  • També prometen treballar per invertir l’espai ocupat per les calçades per a vehicles amb el que es pugi caminar. Si ara és 60-40%, volen passar al 40 % per a la mobilitat i al 60 % per al vianant. Per aconseguir-ho proposen mesures com convertir la Gran Via i el carrer d’Aragó en corredors verds, reduint la presència de cotxes.
  • Altres mesures per combatre els efectes pel canvi climàtic dels republicans són fomentar la implementació de sistemes de reutilització d’aigües grises en hotels i allotjaments turístics, estudiar la implementació d’un peatge urbà de contaminació i impulsar els aparcaments d’enllaç.

BComú: superilles i unió del tramvia per la Diagonal

PSC: interiors d’illa i ajudes per canviar al cotxe híbrid

  • El candidat socialista, Jaume Collboni, s’ha marcat l’objectiu que Barcelona sigui neutra en emissions de gasos d’efecte hivernacle d’aquí al 2030.
  • El PSC confronta les superilles dels comuns amb una de les mesures estrella en la seva aposta per guanyar espai verd a l’Eixample amb la recuperació de 30 interiors d’illa i convertir-los en jardins.
  • Els socialistes també han promès aquesta campanya crear ajuts d’entre 2.500 i 3.500 euros per a la compra de cotxes híbrids no endollables que substitueixin els vehicles amb etiqueta groga.
  • Altres mesures del PSC per combatre el canvi climàtic són electrificar el 100 % de la flota d’autobusos d’aquí al 2030 i ampliar la xarxa de bus. Collboni també es compromet a unir el tramvia per la Diagonal i a impulsar el cobriment de les rondes.

TriasxBCN: cotxe elèctric i autobusos a la Diagonal

  • Trias per Barcelona, en contra del que pensen altres formacions, considera que la via per combatre el canvi climàtic no és reduir la presència del vehicle privat a la ciutat, sinó que creu que s’ha d’apostar per l’electrificació del parc mòbil.
  • El partit liderat per Xavier Trias també ha deixat clar que no duran a terme la segona fase del projecte d’implantació del tramvia per la Diagonal. En canvi aposten per aquest tram en la línia de bus D30 amb autobusos d’alta capacitat.
  • L’altra gran aposta del partit de Trias és augmentar la massa vegetal de la ciutat amb 140 noves hectàrees de zona verda.
  • També asseguren que lideraran l’exigència del traspàs de Rodalies a la Generalitat de Catalunya amb el finançament necessari i perquè es completi i es posi en funcionament el tram central de l’L9.

Ciutadans: motos elèctriques i aparcaments “park-and-ride”

  • Ciutadans vol treballar per desenvolupar la indústria de la moto elèctrica, crear ajudes per a la transició del vehicle de combustió a l’elèctric i crear 100 punts nous de recàrrega a l’espai públic.
  • El partit taronja també vol reduir la presència de cotxes dins la ciutat amb la construcció d’aparcaments “park-and-ride” dissuasius als entorns de la ciutat.
  • També creuen que el tercer túnel de Rodalies ha de ser una infraestructura clau per millorar la freqüència i fiabilitat del servei ferroviari.

PP: promoció del transport públic i rehabilitació d’edificis

  • El PP proposa avançar cap a un transport públic totalment electrificat. Han deixat clar, però, que no volen en cap cas la unió del tramvia per la Diagonal pels embussos de trànsit que, diuen, pot suposar.
  • També es comprometen a complir amb els requisits de qualitat de l’aire que marca la Unió Europea. Al programa asseguren que ho faran “amb més tecnologia i menys ideologia”.
  • Crearan, sense especificar on, “un corredor de recàrrega de vehicles elèctrics”.
  • Els populars també proposen un pla d’ajudes per a la rehabilitació d’edificis per fer-los més sostenibles.

Valents: electrificació del port i ampliació dels “park-and-ride”

  • Valents promet instar el Port de Barcelona que sigui “més ambiciós en els objectius d’electrificació” que s’han marcat.
  • També proposen ampliar l’oferta d’aparcaments d’enllaç i reduir les tarifes dels que ja hi ha.
  • A més, proposen instal·lar 3.000 punts de càrrega addicionals gratuïts per a vehicles elèctrics fins al 2025.
  • Altres mesures per reduir les emissions són afavorir el repartiment de paquets d’última milla, electrificar el 100 % de la flota de TMB i instal·laran plaques solars als terrats d’edificis públics.

Què vols saber de les eleccions municipals a Barcelona?