Al final de la temporada passada ja vam parlar de sales que obrien, d’altres que tancaven i d’algunes que no sabíen què farien, i tot plegat perquè el coronavirus havia afectat al sector de l’exhibició cinematogràfica, com també ho ha fet al del teatral o el del musical. Amb els primers símptomes de brot, la Generalitat va decidir tancar les sales a mitjans de juliol tot i que, enmig de les protestes dels exhibidors, el Superior va ordenar que les reobrissin. Així, mentre iniciem la temporada de tardor-hivern, quina és la situació dels cinemes?
Cinemes oberts, cinemes tancats
A dia d’avui, la majoria de les sales de Barcelona han reobert. És el cas del circuit Cinesa: els de Diagonal, Diagonal Mar i el SOM, que és l’antic Heron City. També els Yelmo, tant els Icària com els Comèdia. Han obert la majoria de sales en versió original: els Renoir, els Verdi, els Maldà, el Phenomena o la Filmoteca. L’últim que ha obert és la cooperativa dels cinemes Zumzeig del barri de Sants, divendres passat, i ho ha aprofitat per estrenar web. Els que encara no han obert són els cinemes del grup Balañà, que inclou els Balmes Multicinemes o els Aribau, i que representa una part important del parquet de sales barceloní. Ara mateix no han anunciat data de reobertura, però volem pensar que no trigaran a fer-ho. Recordem que, en tots els casos, s’ha reobert amb mesures de precaució i amb un aforament reduït a la meitat, perquè els espectadors puguin seure amb un seient de separació.
Algunes sales, però, van tancar el mes de març per no tornar a obrir. És el cas dels Cinemes Méliès. L’històric cinema del carrer de Villarroel va tancar les portes a mitjans de juliol, a causa de l’impacte del coronavirus i del mal estat de la finca. Una pèrdua per als amants de la versió original la d’aquest cinema que portava obert 24 anys al cor de Barcelona.
L’esperança de les sales
Els exhibidors esperaven ‘Tenet’ (2020), el nou títol de Christopher Nolan, per salvar l’inici de temporada. I com a mínim en termes de recaptació, així és. Ja que ens agradi o no és una cosa de cadascú, però és cert que ‘Tenet’ s’ha enfilat al capdavant de les més taquilleres. Tot i això, hi ha diversos factors que juguen a la contra: primer, una durada de 150 minuts, que obliga a fer menys sessions i, per tant, a acollir menys públic; i segon, que les sales, com dèiem, només poden estar mig plenes. Sumem això a les reticències d’una part del públic a tornar a les sales, i tenim unes xifres encara insuficients. Per exemple: el cap de setmana del 6 al 8 de març, just abans que ens confinessin, la taquilla espanyola va fer 914.514 espectadors i 5.878.992 euros. Això en un cap de setmana que era fluix, perquè no hi havia grans estrenes i bona part dels títols encara eren dels Oscars anteriors. En canvi, el cap de setmana del 28 al 30 d’agost, quan la temporada comença amb títols forts i encara una tardor farcida de novetats, els números han sigut de 455.440 espectadors i 2.979.763 euros. És a dir, la meitat que just quan ens havien de confinar.
L’alternativa de ‘Mulan’
Si hagués seguit el camí normal i s’hagués estrenat als cinemes, amb tot el mercat asiàtic i com l’estaven mimant per a la seva estrena a Occident, ‘Mulan’ (2020) segur que hauria sigut un èxit. Però la companyia, en veure que no totes les sales estaven obertes, ha decidit estrenar-la a la seva plataforma de vídeo a la carta, a Disney+. Però en lloc d’oferir-la amb la subscripció normal, calia pagar 21,99 euros per veure-la. La idea formava part d’una estratègia de Disney, que s’estava plantejant estrenar les cintes al seu canal i no haver d’estar condicionada a les sales de cinema. La cosa no ha funcionat, tot i que la companyia no ha dit xifres, els rumors és que no ha fet ni de bon tros els diners que esperaven, perquè a sobre a partir del 4 de desembre qualsevol que tingui la subscripció normal la podrà veure. La productora ja ha dit que les properes pel·lícules tornaran a les sales de cinema.
Una tardor plena d’estrenes
DC estrenarà ‘Wonder woman 1984‘ el 2 d’octubre i Marvel farà el mateix amb ‘Viuda negra’, el 30 d’octubre… tot i que els rumors que diuen que la segona part de les aventures de l’amazona torna a posposar-se fins al novembre. En qualsevol cas, seran dos dels films que ompliran les sales i que faran molt bons números, segur, per salvar la temporada cinematogràfica. Hi ha ganes de veure tant la seqüela d’un dels títols de DC que va deixar millor impressió, com la primera cinta en solitari de la viuda negra. Fixa’t que tots dos noms que han de salvar la taquillla de la primera meitat de la tardor són de dona. Són protagonistes femenines, a veure si això es converteix en una cosa més habitual.
Reivindiquem el cinema d’autor
Una de les coses bones de no tenir la cartellera saturada de “blockbusters” és que hi ha lloc per títols més petits i de molta qualitat. I pocs n’hi ha ara mateix a les sales com ‘Las niñas’, el debut de la cineasta Pilar Palomero que descriu el pas a l’adolescència d’un grup de nenes en una escola religiosa dels 90. Val molt la pena aquest retrat fresc i sensible del que suposa fer-se adolescent, sense excessos ni subratllats. Una de les pelis de l’any que és als cinemes des de divendres passat.
Recuperem els clàssics del cinema
‘Perseguit per la mort’, que és com es va traduir en català ‘Con la muerte en los talones’, té 61 anys, però el proper 25 de setembre es podrà veure un altre cop als cinemes. Es tracta d’una reestrena que ja s’ha pogut veure en altres països. En una cartellera en què falten estrenes de pes, moltes sales han decidit recuperar clàssics com ‘Dersu Uzala’, ‘Cinema Paradiso’, ‘Apocalypse now’… films que es poden veure a la tele, però que llueixen més als cinemes; ‘Con la muerte en los talones’ és un dels títols de Hitchcock que millor acompleix amb aquest criteri. Jo ja l’he vista al cinema un parell de cops, i de debò que guanya. Cinema d’intriga i d’acció del d’abans que t’enganxa tant com els d’ara.