Els alumnes dels centres d’educació especial encara no disposen d’un pla específic per poder començar el curs escolar aquest dilluns, 14 de setembre, tot i que fa mesos que el reclamen.  Entre les principals demandes hi ha la necessitat d’incrementar la plantilla de professorat, com sí que s’ha fet a la resta de centres educatius, per poder fer front a les mesures extraordinàries que provoca la crisi del coronavirus.

Segons Dincat, que representa el sector de la discapacitat intel·lectual a Catalunya, la infraestructura de la majoria de centres és petita i s’han de redistribuir els alumnes per poder mantenir les distàncies de seguretat, cosa que implica que es necessiti més plantilla. Això, segons Mariona Torredemer, representant de les Escoles d’Educació Especial a Dincat, agreuja encara més els problemes d’aquests centres, que fa anys que demanen “una revisió de l’odre de ràtios”. A Catalunya hi ha 7.300 alumnes d’educació especial, 2.688 al Barcelonès.

Incertesa sobre l’escolarització compartida

La modalitat d’escola compartida també és plena d’interrogants. Dincat confirma que, “a priori”, es mantindrà aquest curs escolar 2020-21, tot i que alguns centres estan rebent la confirmació de la plaça aquest mateix dijous. Això vol dir que pot haver-hi famílies que fins avui, últim dia laborable abans de començar el curs, no tinguin confirmada la plaça del seu fill. Des de Dincat recorden que aquest model, que permet alternar l’escola ordinària amb la d’educació especial, és una de les principals claus d’inclusió de l’alumnat amb discapacitat intel·lectual.

Reclamen la connectivitat digital

El col·lectiu també reclama que s’inclogui aquests centres en el projecte sobre transformació i connectivitat digital, del qual van ser exclosos. Per Torredemer, és “realment preocupant” i aquesta decisió té unes “conseqüències molt greus” pel que fa a la inclusió social d’aquestes persones.

Reconeixement de servei essencial

Els centres d’educació especial celebren que finalment se’ls consideri un servei essencial, de manera que en cas d’un altre confinament podrien continuar l’activitat. També valoren positivament que en la darrera reunió el Departament d’Educació es comprometés a “revisar de nou les demandes”. Tot i això, Torredemer insisteix que les bones intencions no són suficients. “Ens calen protocols clars, criteris justos i recursos dignes”, assegura.