vaixells Port Barcelona història
Col·lecció T. Amengual

Barcelona és una ciutat costanera i ha tingut port des del segle I aC. Pels diferents ports construïts a cada època hi han passat infinitat de vaixells, ja siguin de pesca, de càrrega, de guerra o recreatius. Aquestes són algunes històries protagonitzades per vaixells al port de Barcelona al llarg dels segles.

L’arma secreta d’un vaixell encallat

El 1359, el corsari Boccanegra va atacar la costa de Barcelona. La utilització d’una nova arma naval, la bombarda, va permetre a la flota catalana derrotar els castellans a la batalla del port de Barcelona. Va ser un dels primers cops que es va utilitzar l’artilleria naval.

El primer vaixell amb motor d’hèlix

El 17 de juny del 1543, es va provar el primer vaixell amb motor d’hèlix a les platges de Barcelona, on actualment hi ha la Dàrsena Nacional. L’impulsor del projecte va ser el capità de l’armada Blasco de Garay. L’experiment no va anar més enllà per dues raons: el cost econòmic de construir una flota d’aquesta mena de vaixells, i la pèrdua d’interès de l’emperador pel Mediterrani a favor dels Països Baixos.

El submarí de Monturiol

El primer viatge de l’Ictíneo, el submarí construït per Narcís Monturiol, va tenir lloc el setembre del 1884 al port de Barcelona. Feia 7 metres de llarg, 2,5 d’amplada i 3,5 de profunditat i la seva finalitat era facilitar la pesca de corall.

Els vaixells més populars

Les Golondrinas, les famoses embarcacions recreatives de Barcelona, són al port de la ciutat des de finals del segle XIX i fa gairebé 100 anys que el negoci és regentat per la família Roca.

De transatlàntic a presó

L’Uruguai va començar essent un transatlàntic imponent i es va convertir en una presó flotant. L’Uruguai es va construir a Escòcia i va estar acabat el 1913. El seu primer nom va ser Infanta Isabel. Era un encàrrec de la Companyia Transatlàntica Espanyola i havia de fer la ruta entre Barcelona i Amèrica. Des del 1934 i fins al final de la Guerra Civil, el 1939, l’Uruguai va estar ancorat al port de Barcelona convertit en presó. Per les seves cel·les hi van passar milers de persones, com el president Companys.

El primer vaixell escola

El President Macià va ser el primer vaixell escola que va tenir Catalunya. El 1929, el comte de Godó, el fundador de ‘La Vanguardia’, es va fer construir un iot de luxe a Anglaterra anomenat Rosa, i el va incorporar a la flota del Club Marítim. El 1936, amb l’esclat de la guerra, el iot va quedar abandonat i es va tenir la idea de reconvertir-lo en vaixell escola per als alumnes de la Facultat de Nàutica. Durant la guerra, va rebre danys en diversos bombardeigs. Va acabar en un ferralleria.

L’aventura submarina per finançar la República

El primer correu submarí del món va sortir del Moll de la Fusta, a Barcelona. Tenia com a objectiu aconseguir finançament per a la República. Per fer el viatge, l’agost del 1938, es va triar un submarí model C-4 que formava part d’una sèrie de cinc que s’havien fet l’any 1929 a Cartagena.

Intercanvi de presoners a la Segona Guerra Mundial

Un dels moments més emotius de la Segona Guerra Mundial va ser l’intercanvi de presoners alemanys i britànics que es va fer al port de Barcelona. Aquest fet es va produir davant del Moll d’Espanya l’octubre del 1943, i es considera un dels més importants de la Segona Guerra Mundial. Els vaixells britànics eren el Cuba i el Tairea. Els alemanys, el Djenné i l’Aquileia.

Ferris amb cotxes cap a les illes

Històricament, Barcelona i les Balears han estat unides per via marítima. De Catalunya en sortien moltes mercaderies cap a Mallorca i, més tard, també cap a Menorca i Eivissa. Aquests serveis es feien, fins als anys 40 i 50 del segle XX amb pailebots semblants al Santa Eulàlia, exposat al Museu Marítim. Als anys 50 això va canviar i una de les cobertes dels vaixells es va convertir en un aparcament. El primer ferri en direcció a les illes va sortir del moll de Barcelona el 1953 carregat amb 100 cotxes. Es va passar dels pailebots a la Transmediterránea.

El vaixell dels repatriats

L’arribada del Semíramis al port de Barcelona el 2 d’abril del 1954 amb 286 persones repatriades va suposar l’acte de propaganda franquista més important de l’època. Bona part dels qui tornaven, uns 229, eren voluntaris de la División Azul.

Els primers vaixells amb contenidors de la Mediterrània

Els primers contenidors de càrrega del Mediterrani van arribar el 1968 al Moll d’Espanya, on avui hi ha L’Aquàrium i el Maremagnum. Fins a aquell moment, tot es pujava als vaixells a l’engròs, amb grues i passarel·les.

Mariners abandonats en un vaixell

L’any 2008, un armador va abandonar la seva tripulació, un grup de 10 paquistanesos, durant un any i mig al port de Barcelona. La mediació d’Stella Maris va ajudar a resoldre la situació fins on va possible.