Els primers contenidors de càrrega van arribar a Barcelona provinents dels Estats Units. El `periodista Javier Ortega Figueral ens explica com van canviar la fesomia del port i van revolucionar el transport de mercaderies a tot el món.

El contenidor de Malcolm McLean

El 1968 va arribar al moll d’Espanya, on avui hi ha L’Aquàrium i el Maremagnum, el primer contenidor del Mediterrani. Fins a aquell moment, tot es pujava als vaixells a l’engròs, amb grues i passarel·les.

La idea de transportar les mercaderies en contenidors va sorgir d’un camioner de Carolina del Nord anomenat Malcolm McLean. McLean va observar que perdia massa temps quan s’esperava per descarregar les seves mercaderies als vaixells i va buscar una solució per traspassar-les d’una sola vegada. Aleshores, va desenvolupar el sistema dels contenidors a partir d’una idea d’uns antics vaixells de la Segona Guerra Mundial.

L’any 1956 es va fer el primer servei de transport marítim de contenidors, amb unes 50 caixes entre Nova York i Houston. El 1966, els contenidors van creuar l’Atlàntic per primer cop. I dos anys més tard, el 1968, van arribar a la Mediterrània, concretament a Barcelona.

L’evolució de la feina d’Estibador

El sistema de contenidors ha fet molt més senzill el transport de mercaderies, perquè es carrega un únic cop i pot passar per camions, vaixells o trens. N’hi ha de dues mides: de 20 peus i de 40 peus. Són capses totalment aïllades i poden portar qualsevol mena de producte, des de cotxes a aliments. Actualment, fins i tot n’hi ha de refrigerats.

Els estibadors han passat de carregar i descarregar els vaixells amb la seva pròpia força, a ser els controladors de la càrrega i descàrrega dels contenidors. En aquest procés han desaparegut molts llocs de treball de mà d’obra. Ara gairebé tot està mecanitzat i al moll només hi ha les persones que operen les grues. La coordinació de les operacions es fa des d’un altre emplaçament.

Avui en dia, més del 80 % del comerç mundial es fa per via marítima, i d’aquest, la immensa majoria es fa amb contenidors.