L’impacte de la pandèmia de la covid-19 ha estat determinant en la mobilitat, reduint l’activitat aeronàutica a mínims històrics. L’aeroport de Barcelona-el Prat preveu recuperar el trànsit del 2019 per al 2026 i ja té a punt un full de ruta per aconseguir-ho. El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) ha dissenyat un Pla estratègic per als propers quatre anys amb l’objectiu de recuperar els vols i el posicionament intercontinental després de la davallada de passatgers més gran de la història.

14 destinacions prioritàries

El Pla estratègic 2021-2024 estableix tres categories de destinacions prioritàries per reactivar els vols internacionals a l’Aeroport de Josep Tarradelles Barcelona-el Prat.

La primera fixa 14 destinacions prioritàries:

  • Amèrica del Nord: Chicago, Miami, Nova York, Los Angeles, San Francisco, Atlanta i Ciutat de Mèxic.
  • Amèrica del Sud: Lima i Sao Paulo.
  • Àsia: Pequín, Xangai, Hong Kong i Seül.

La segona fixa sis destinacions més de connectivitat addicional:

  • Amèrica del Nord: Montreal, Boston i Washington.
  • Amèrica del Sud: Santiago de Xile.
  • Àsia: Islamabad, Lahore i Ammam.

Per últim, també la tercera fixa tres destinacions noves: Delhi, Tòquio i Texas.

Tres etapes per a la recuperació

En el cas de les destinacions prioritàries, l’objectiu és recuperar-les durant el 2021 i fins al 2022. Es tracta de rutes clau per motius econòmics i culturals, així com pel gran volum de passatgers que mouen.

En el cas de les destinacions addicionals, el termini són els anys 2022 i 2023. Són rutes que existien abans de la crisi sanitària, però també es vol detectar oportunitats de mercat de companyies noves o fusions, per exemple. La darrera fase, el 2024, se centra en la creació de noves connexions, nous operadors i augment de freqüències.

reunió del CDRA aeroport
El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) presenta el nou Pla Estratègic 2021-2024 per a l’aeroport Josep Tarradelles Barcelona-el Prat

Ser un aeroport segur, factor clau

El pla també detalla els factors clau per a aquesta recuperació i la sostenibilitat de l’oferta. Un d’aquests, la seguretat sanitària dels passatgers quan trepitgin les instal·lacions de l’aeroport. En aquest àmbit, l’equipament ha obtingut la certificació Airport Health Accreditation que l’acredita com a aeroport segur.

El context europeu

La situació del sector aeri el primer quadrimestre del 2021 a escala global és de lleugera millora, però lluny de les xifres del 2019, en l’època prepandèmia. Un exemple, la setmana del 18 d’abril, els vols a tot el món havien augmentat un 26 % en comparació amb el febrer passat, però encara continuen un 44 % per sota respecte març del 2019.

De moment, l’aeroport subratlla que ja ha recuperat la connexió amb destinacions de tot el món, tant d’Amèrica, com d’Àsia, Orient Mitjà i Àfrica. Un exemple és el vol diari a Miami d’American Airlines o la connexió amb Marràqueix d’Air Arabia.

Un altre senyal de recuperació és l’anunci que Vueling oferirà 102 rutes i 1.200 vols setmanals durant l’estiu.