La mobilitat és un dels àmbits en què l’impacte de la crisi del coronavirus ha reduït l’activitat a mínims, i l’Aeroport de Barcelona-el Prat no n’ha estat una excepció. Malgrat que algunes companyies com Vueling han anunciat la recuperació del 70 % de rutes i vols a l’estiu, les previsions de tornar a la normalitat prepandèmia són a llarg termini. La directora de l’Aeroport de Barcelona-el Prat, Sonia Corrochano, ha situat la recuperació del trànsit del 2019 per al 2026, és a dir, com a mínim d’aquí a cinc anys. No obstant això, ha remarcat que cal planificar actuacions perquè quan la demanda torni, les infraestructures estiguin preparades.

El 2019 l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat va registrar un rècord històric amb 52,6 milions de passatgers. El 2020 també ha estat un any de rècord, però per la baixa, amb 12,7 milions de passatgers, la qual cosa representa una davallada del 75 %. Les xifres d’aquest 2021 tampoc no apunten a una recuperació: per Setmana Santa es van operar un 80 % menys de vols que el 2019.

L’estiu dependrà de la vacunació i les restriccions de mobilitat

En aquest escenari, Corrochano ha estat prudent. La previsió és que la mobilitat i el volum d’operacions prepandèmia es recuperin el 2026. Pel que fa a l’estiu, un futur més immediat, no ha volgut fer travesses: “Dependrà de la vacunació i les restriccions de mobilitat”, ha dit.

Més capacitat per a avions de grans dimensions

No obstant això, la directora de l’Aeroport subratlla que “estan preparats per obrir” i que la instal·lació està a punt per a quan això passi. Precisament ho ha dit en la presentació del que serà una millora per augmentar la capacitat de vols intercontinentals, la remodelació del dic sud de la Terminal 1.

El dic sud de la Terminal 1, remodelat

Les obres en aquesta zona de la T1 ja s’han enllestit i han adaptat aquest espai, fins ara destinat a vols regionals, per donar cabuda a avions de grans dimensions que operen les rutes de llarg radi o intercontinentals. En total ha suposat una inversió de més de 48 milions d’euros.

L’edifici s’ha dividit entre tres nivells per separar el flux de passatgers provinents de la zona Schengen i d’altres països.

Interior de l’edifici del dic sud de la T1

“El principal ‘hub’ intercontinental del Mediterrani”

L’objectiu d’aquesta inversió és consolidar el Prat com “el principal ‘hub’ intercontinental al Mediterrani”. Segons les dades d’Aena l’aeroport ha multiplicat el nombre de connexions amb destinacions internacionals, que han passat de 15 el 2005 a 47 el 2019.