Robert Castro, advocat del sindicat Free Riders, una entitat que vetlla pels drets dels repartidors de grans plataformes com Glovo, Deliveroo i Stuart, afirma que des que es va decretar l’estat d’alarma, “cap ni una” d’aquestes companyies ha proporcionat material de protecció als seus treballadors que fan repartiments durant el confinament per la pandèmia del virus covid-19.

“Ni mascaretes, ni guants ni res”, rebla l’advocat, i destaca que ni tan sols ho ha proporcionat Glovo, qui va dir fa setmanes que sí però “no ho ha fet mai”. La setmana passada, però, Stuart i Deliveroo van posar al servei dels repartidors “alguna cosa, quan ja portàvem un mes de confinament”.

Demanar o no demanar?

Davant l’estat d’alarma i el conseqüent confinament, als usuaris potencials els sorgeix una pregunta: és millor fer comandes perquè els repartidors treballin o és preferible no fer-les perquè no s’exposin a contagiar-se? “És una gran pregunta”, apunta Castro, i per la quan no hi ha una única resposta, i explica que, al seu entendre, els repartidors estan treballant com a “fals autònom”, de manera que “si no surt a repartir” no cobra res, però d’altres que puguin tenir estalvis podrien preferir no haver d’exposar-se aquests dies.

“Estrès psicològic” per no saber què porten

Hi ha la certesa que alguns clients d’aquestes plataformes digitals estan utilitzant-les per repartir droga. “Això està passant”, afirma Castro, de manera que els “riders” estan sotmesos a un “estrès psicològic” per no saber què porten a la motxilla. A això, al malestar per no saber si estan fent de “mules” involuntàries, se suma la rebaixa de tarifes que els han aplicat, de manera que cobren encara menys per fer el servei. “Els plats trencats els paguem sempre els ‘riders'”, conclou.