Ser “rider” o repartidor a domicili de menjar és una professió de risc en temps de confinament. L’exposició al coronavirus és molt alta. Avui en dia, però, és de les considerades essencials. Els treballadors són conscients dels riscos que corren, però la majoria són “falsos autònoms” i necessiten la feina per subsistir.

La denúncia dels “riders” i la resposta de les empreses

Ja fa dies que el sindicat Free Riders va interposar una denúncia a Inspecció de Treball per demanar que s’aturi el servei. Considerava també que les empreses com Glovo, Deliveroo o Uber Eats estaven “incomplint la normativa en matèria de prevenció laboral”. Aquestes plataformes digitals han començat a implantar una sèrie de mesures, a banda de compartir les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Un dels protocols és el de les “comandes sense contacte, garantint una recollida i lliurament segur per a totes les parts”, i l’eliminació de la necessitat de signar els rebuts. D’altra banda, les empreses proporcionen equips de seguretat com mascaretes, guants o gel desinfectant, entre d’altres. Glovo, per exemple, ha coordinat aquesta setmana “el repartiment d’unes 7.000 mascaretes i 7.500 guants, a més de líquid desinfectant de mans a tota la xarxa de repartidors”, cosa que se seguirà fent totes les setmanes que duri aquesta crisi.

Riders mesures seguretat confinament 250320

Els canvis en les comandes

El que queda clar és que el confinament ha fet variar el mercat d’aquest tipus d’empreses. Hi ha hagut una davallada considerable (algunes fonts parlen del 50 %) en les comandes de menjar. Molts restaurants han tancat i molta gent ha optat per no fer aquest tipus de demanda. De la mateixa manera, l’espera dels “riders” al lloc de recollida és més alta. També hi ha hagut un canvi en algunes plataformes, que inclouen el repartiment d’aliments, medicaments o altres tipus de materials, que permet a la gent confinada mantenir-se a casa. Tot i això, el repartidor continua fent la seva tasca.