“El que està percebent la gent és que podem viure consumint molt menys“. Així ho ha assegurat Albert Vinyals, professor de psicologia del consum de l’Escola Superior de Comerç i Distribució, durant una entrevista a betevé per parlar dels hàbits dels compradors durant el confinament pel coronavirus.

Vinyals ha explicat que al seu departament estan fent una enquesta entre els consumidors per saber si tenen moltes ganes de poder anar a comprar, quan acabi la quarantena. “Els resultats en general han estat molt negatius, sembla que opten més aviat per l’austeritat”, diu el professor, que ho atribueix “no només a la crisi econòmica, sinó també a la voluntat de reduir el consum“.

En aquest sentit, l’investigador de l’Escola Superior de Comerç i Distribució considera que la situació generada per la pandèmia de la covid-19 “ha estat un accelerador de canvis“, també pel que fa a la sostenibilitat. Segons Vinyals, en els resultats de l’enquesta es percep un “augment de consciència”, que considera que els consumidors estant adquirint “forçadament”.

Per tot plegat, ha afirmat que “estem davant d’un canvi de model forçat”. Per exemple, Vinyals ha subratllat que “ja ens podem anar oblidant dels viatges barats, almenys a mitjà termini”. Però alhora creu que “una part dels consumidors es replantejaran les necessitats i no ho veuran com una gran pèrdua”.

La compra varia segons la situació

L’expert en psicologia del consum també s’ha referit a la compra en línia, que creu que “seguirà creixent en relació amb la situació anterior al confinament perquè molta gent gran ha après a fer-ne“. Alhora, però, admet que el comerç físic “pot viure una revifada” perquè “trobarem a faltar les botigues i la gent”.

Pel que fa als productes que més es consumeixen aquestes setmanes, Vinyals assegura que “més que amb l’estat d’ànim, té a veure amb la situació“. La compra massiva de paper higiènic dels primers dies, per exemple, “estava relacionada amb el pànic”, mentre que els ingredients de rebosteria tenen a veure que “tenim més temps lliure i fem pa i galetes” i els productes frescos han augmentat perquè “no fas compres tan grans perquè hi vas cada quatre dies”.