El dissenyador i antropòleg Victor Papenek defensava que “el més important del disseny és com es relaciona amb la gent”, una concepció gairebé activista de l’ofici que ha inspirat l’associació Ojalá Projects i el Museu del Disseny per llançar la primera edició de ‘Disseny per la inclusió, el procés com a resultat, comissariada per Anaïs Esmerado. Es tracta d’un projecte de cocreació entre estudiants de disseny de diferents disciplines i col·lectius de la ciutat en situació de vulnerabilitat. Un diàleg tutoritzat per professionals del sector que vol posar el disseny al servei de les persones i tenir un impacte positiu en les seves vides, alhora que ofereix als alumnes una perspectiva social del que el seu aprenentatge pot aportar al món. En total s’han desenvolupat cinc processos de treball amb cinc col·lectius diferents, que han implicat estudiants dels centres BAU, ELISAVA, L’IDEM, UOC, LCI Barcelona i ESDAP Catalunya.

Les Metzineres pugen a la passarel·la

Gairebé el 70 % de dones en situació de vulnerabilitat tenen problemes relacionats amb el consum de drogues. Són dades del col·lectiu Metzineres, un refugi per a dones i persones de gènere no binari del Raval que han patit diversos tipus de violències fruit de situacions de carrer, pobresa, presó, prostitució o migració, entre d’altres. Un espai segur d’acompanyament nascut el 2017 que lluita contra l’estigma i que enguany ha rebut la visita dels alumnes de disseny de moda de les escoles BAU i ELISAVA. Així va néixer un procés de creació compartit a partir de peces de roba reutilitzada que han transformat les integrants de Metzineres i han lluït sobre la passarel·la de l’Àgora Juan Andrés Benítez del Raval. Una col·lecció de peces confeccionades amb la tècnica ecologista “upcycling” i tutoritzada per la dissenyadora Bruna Sedó.

Vestir després d’un ictus

A Catalunya, 13.000 persones pateixen un ictus cada any i és una de les malalties més letals sobretot en dones. A més a més, pot deixar seqüel·les molt variades en els supervivents que afectin molts àmbits de la quotidianitat i que acabin reduint molt les relacions i l’autoestima. A l’Associació Superar l’Ictus Barcelona troben un espai on els ajuden a millorar la socialització i la qualitat de vida. De fet, un dels àmbits domèstics en què els afectats troben dificultats és el vestit, ja que la roba no està pensada per a persones amb mobilitat limitada. La col·laboració amb els estudiants d’LCI Barcelona ha servit per trobar estratègies conjuntes i dissenyar peces de moda que conjuguin la funcionalitat i l’estètica. En definitiva, dissenys adaptats a les necessitats de tothom, que no excloguin ningú.

Disseny i diversitat intel·lectual

Disseny per la inclusió, el procés com a resultat també ha engegat processos creatius per trencar l’estigma de les persones amb diversitat intel·lectual, que a Catalunya en són 66.741. Tenint en compte que el 80 % de les que estan en edat de treballar no tenen feina, des del Grup Cooperatiu TEB Barceloneta fomenten, entre altres aspectes, la seva integració al món laboral. En aquest sentit, estudiants de disseny gràfic, audiovisuals i d’interacció de les escoles de disseny BAU, ELISAVA, L’IDEM i UOC han creat conjuntament amb els usuaris una campanya de comunicació interactiva per donar-se a conèixer i així fer escoltar la seva veu al carrer. En la mateixa línia, alumnes d’ESDAP Catalunya del Campus Llotja han desenvolupat amb els usuaris del TEB Sant Andreu un treball tipogràfic per expressar els missatges que volen transmetre a la societat.

Repensar l’interiorisme dels CRAE

Un 31 % dels menors de 18 anys a Catalunya està en risc de pobresa o exclusió social. Molts d’ells viuen als CRAE (Centres Residencials d’Acció Educativa), que són allotjaments per a infants i joves que, per qüestions econòmiques o per protecció del menor, no viuen amb els seus pares o familiars. A través d’aquest projecte, estudiants de disseny d’interior de l’escola ESDAP Catalunya del Campus Deià han dialogat amb ells per tal de detectar les mancances de l’espai que habiten i trobar propostes de disseny per reimaginar-lo segons les seves necessitats.