Després de l’edició de l’any passat, clarament marcada per la covid, el Festival Grec 2021, s’allargarà des del 27 de juny i fins al 31 de juliol i acollirà prop d’un centenar de propostes en 40 espais de la ciutat de Barcelona. En aquesta edició s’amplia la programació internacional respecte a l’any anterior i es posa el focus en la creació africana, amb companyies convidades del continent i també artistes afrodescendents que viuen a Barcelona. Seleccionem 10 dels espectacles internacionals que generen més expectatives!

1. ‘Samsó’


On: Teatre lliure
Quan: 18 i 19 de juliol
Durada: 100 minuts
Preu: 30 €
Espectacle en anglès i xosa amb sobretítols en català

El Grec i Avinyó són les dues úniques cites europees on es podrà veure aquest espectacle de Brett Bailey, un creador que s’inspira en grans mites, històries universals que tots compartim per omplir-les de referents africans. És el cas del ‘Macbeth’ que va presentar el 2014 a Girona, al Temporada Alta, en la seva primera visita a Catalunya, i que ambientava la peça de Shakespeare a les guerres sanguinàries del Congo. Ara fa el mateix amb el mite bíblic de Samsó, transportat als nostres dies, en un món actual de violència, xenofòbia i capitalisme salvatge, en què les injustícies són terreny adobat per als actes de terror. Tot plegat en un muntatge que pren la forma d’una gran producció de teatre musical, amb una banda sonora electrònica en directe composta per Shane Cooper, un dels grans de la música sud-africana actual.

2. ‘Dear Winnie’


On: Teatre Lliure de Montjuïc
Quan: 14 i 15 de juliol Durada: 105 minuts
Preu: 25 euros

Espectacle multilingüe amb sobretítols en català


L’origen de l’espectacle és una carta que el pare del director, que també era un activista en la lluita contra el racisme i la discriminació, va enviar a Winnie Mandela, una carta que va ser interceptada i utilitzada pel poder per sembrar la divisió dins de l’ANC (res a veure amb Catalunya, eh? ANC són les sigles del Congrés Nacional Africà). Un espectacle que parla de resistència, de feminisme i que reivindica la figura de Winnie Mandela com a font d’inspiració, pel seu esperit de lluita, que no va perdre mai malgrat la humiliació i l’exili. L’espectacle el signa el col·lectiu Jr. cE.sA.r, que formen el director Junior Mthombeni, l’escriptor Fikry El Azzouzi i el músic Cesar Janssens, i que aposten clarament pel mestissatge en escena, amb nou actrius, cantants i intèrprets de la diàspora africana.

3. ‘Wakatt’


On: Teatre Grec
Quan: 22 i 23 de juliol Durada: 75 minuts
Preu: de 22 a 30 euros


Serge Aimé Coulibaly, ballarí i coreògraf nascut a Burkina Faso, amb una connexió artística important amb Bèlgica… i que ve apadrinat, precisament, pel coreògraf Alain Platel, que ja és tota una garantia. Coulibaly passarà pel Teatre Grec amb ‘Wakatt’, que en la llengua mossi de Burkina Faso significa “el nostre temps” i que analitza el que sens dubte és un dels signes del nostre temps: la por als altres, la xenofòbia, el menyspreu pels pobles migrants… i la connexió estretíssima amb els populismes que se n’alimenten i la promouen. Tot plegat a través del ball i la música en directe.

4. ‘À un endroit du debut’


On: Mercat de les Flors
Quan: 28 i 29 de juliol
Durada: 65 minuts
Preu: 25 euros
Espectacle en francès amb sobretítols en català

Germaine Acogny és la impulsora de la companyia JANT-BI, que porta la dansa africana per tot el planeta. Amb 77 anys és tota una institució. De fet aquest any ha rebut el Lleó d’Or de la Biennal de Venècia pel conjunt de la seva obra. Serà un privilegi veure-la ballar en aquest solo en què barreja la història de la seva família amb el món de la tragèdia grega, hi sentirem fragments de ‘Medea’, d’Eurípedes, en un intent de fer dialogar l’Àfrica amb la cultura clàssica occidental.

5. ‘Tempest project’


On: Teatre Lliure de Montjuïc
Quan: del 2 al 4 de juliol
Durada: 75 minuts
Preu: 30 euros
Espectacle en francès amb sobretítols al català

Diuen que aquest podria ser l’ últim espectacle de Peter Brook, que amb 96 anys encara no ha abandonat els escenaris. Curiosament pel seu comiat ha escollit la que també va ser l’última obra de Shakespeare, ‘La tempesta’. Una peça que ja va muntar l’any 90 i que ara recupera amb el seu estil minimalista, bolcant tota la seva saviesa a l’escenari, en una gran lliçó, gairebé una classe magistral de com fer teatre, el teatre entès com l’art d’explicar històries. Aquí, el Pròsper protagonista és Ery Nzaramba, un actor format en la tradició del teatre britànic però d’origen africà, provinent d’una cultura en què els esperits (el món màgic dels bruixots i les fades) encara són importants. Una tempesta que és tot un esdeveniment teatral i més si tenim en compte que feia tota una dècada que Peter Brook no venia a Barcelona, també en el marc del Grec, el 2011, que vam poder veure una versió despullada de ‘La flauta màgica’, de Mozart.

6. ‘Finir en beauté’


On: Teatre Lliure de Montjuïc
Quan: 6 i 7 de juliol
Durada: 60 minuts
Preu: 22 euros

Espectacle en francès amb sobretítols al català


Actualment Mohamed El Khatib és artista associat al CDN d’Orleans i al Théâtre de la Ville de París. És l’impulsor del col·lectiu Zirlib, que reivindica que qualsevol manifestació artística o estètica és essencialment una forma de fer política. Al Grec ens presentarà la peça que el va catapultar als escenaris internacionals. Es tracta de ‘Finir en beauté’, una mena de monòleg/documental en què Mohamed El Khatib porta a escena el seu diari personal, escrit els dies posteriors a la mort de la seva mare. Això serà al Lliure, on també veurem el revers d’aquest espectacle, una peça que es diu ‘C’est la vie’ i que parla sobre la mort dels fills. Dos espectacles que formen una mena de díptic sobre el dol.

7. ‘Billy’s Violence’


On: Teatre Nacional de Catalunya
Quan: del 8 a l’11 de juliol
Durada: 90 minuts
Preus: 29 euros
Espectacle en anglès, castellà i neerlandès amb sobretítols en català

‘Billy’s violence’, una síntesi de la violència que trobem a les tragèdies de Shakespeare, destil·lada pel poeta Victor Lauwers, fill del capità de la companyia. No cal dir que a Shakespeare el tornava boig la violència, podríem dir que era una mena de Tarantino de l’època isabelina, només cal llegir ‘Titus Andrònic’, que pràcticament és un tractat gore. Doncs bé, tota aquest catàleg d’horrors pujarà a l’escenari del Nacional amb la Needcompany, que estrena l’espectacle aquí a Barcelona amb un equip mixt, meitat flamenc meitat català, amb Nao Albet, Juan Navarro i Gonzalo Cunill.

8. ‘Transverse orientation’


On: Mercat de les Flors
Quan: de l’11 al 14 de juliol
Durada: 105 minuts
Preu: 30 euros


Si hagués d’escollir un sol espectacle de tot el festival, si només en pogués veure un, no m’ho pensaria gens, seria aquest. Com gairebé tothom vaig descobrir en Dimitris Papaioannou el 2017, en la seva primera visita al festival, amb ‘The Great Tamer’ i vaig quedar absolutament fascinat. Papaioannou és un artista grec que prové del món de les arts plàstiques (d’aquí les imatges d’una potència visual i d’una poesia aclaparadores que formen els seus espectacles) i que s’ha endinsat en el món de les arts escèniques fent de director, coreògraf, intèrpret, dissenyador de vestuari, d’il·luminació… una mena d’home del renaixement. Ara tindrem ocasió de veure la seva última creació, ‘Transverse Orientation’, que ens convida a examinar la relació amb els nostres avantpassats i que ens parla del component cíclic de la història

9. ‘Liebestod’


On: Teatre Lliure de Montjuïc
Quan: 23 i 24 de juliol
Durada: 90 minuts
Preu: 25 euros


Després de molt temps de no posar els peus a Barcelona sembla que Angélica Liddlell ara s’hi ha reconciliat. L’any passat ja va passar pel Grec, amb ‘The Scarlet Letter’ i ara hi torna amb ‘Liebestod‘, una peça en què explora els nexes entre la tragèdia clàssica i la tauromàquia. I ja m’avanço, hi ha qui em dirà que què hi fa una creadora nascuda a Figueres en aquest recull internacional, però és obvi que Liddell lamentablement ha treballat molt més fora que no pas aquí, com passa amb altres companyies… i a més aquest espectacle s’emmarca en un cicle impulsat pel director suís Milo Rau, des de fa uns anys màxim responsable del prestigiós Teatre de Gant, que coprodueix la peça.

10. ‘Urban nature’


On: CCCB
Quan: del 2 al 19 de setembre
Durada: 60 minuts
Preu: 7 euros
Espectacle en català, castellà, anglès i àrab, subtitulat

Aquest col·lectiu alemany, fascinat per les noves tecnologies (la seva última visita al Temporada Alta amb Uncanny Valley, una peça protagonitzada per un robot d’aspecte humà) i que des de l’any 2000 es dediquen a expandir els límits d’allò que considerem teatre. En aquest cas ho fan amb ‘Urban Nature’, una instal·lació interactiva al CCCB, mig exposició artística mig performance, en què el visitant adopta un rol actiu i en què les grans protagonistes són les ciutats del futur.