No és fàcil ser original. El cervell tendeix a recrear referents visuals que ja coneix en lloc de crear-ne de nous. Però a La Casa de Carlota han trobat la seva particular fórmula per a la innovació. Aquest estudi de disseny gràfic compta amb un equip humà insòlit format per dissenyadors i il·lustradors professionals, estudiants d’art i disseny i també creatius amb síndrome de Down, autisme i altres diversitats.

El pensament lateral

El projecte es basa en un principi bàsic: aprofitar les capacitats de cadascú. Tots els dissenyadors passen per un procés de selecció en què es valoren les seves millors habilitats creatives. I de l’experiència han après que col·lectius que sovint són discriminats en altres sectors tenen un gran potencial en l’àmbit del disseny perquè són capaços de desenvolupar enfocaments menys obvis. Un pensament lateral menys racional i diferent al pensament lògic tradicional. Aquesta barreja de talent i formes diferents de veure el món és la clau de l’èxit dels seus dissenys, que ja són un referent per a moltes campanyes i marques comercials.

El procés creatiu

A La Casa de Carlota es treballa en equip. Els dissenyadors es troben cada setmana en diferents sessions col·laboratives en què poden crear i proposar d’una forma molt lliure amb diferents tècniques artístiques. En aquest procés d’experimentació, joc i intercanvi neixen les idees que després serviran per produir el disseny final de cada client.



Reconeixement de Nacions Unides

El fundador del projecte, Josep Maria Batalla, va ser cridat el 2018 a comparèixer a l’ONU per explicar l’experiència empresarial de La Casa de Carlota. Un projecte que, segons Batalla, no és una ONG sinó que funciona com un negoci convencional que competeix, com la resta, en el mercat del disseny gràfic. I aquí és segurament, on es troba la seva transgressió: una aposta radical per a la integració.