La crisi del coronavirus no dona treva als sanitaris i al 061 Salut Respon la davallada de casos de principis d’estiu amb prou feines es va notar. Amb la segona onada de la pandèmia, a poc a poc, han augmentat el nombre de consultes però els professionals asseguren que ara se senten més preparats. “Com que ja teníem l’experiència prèvia ja sabíem amb què havíem de vigilar i què havíem d’incrementar”, explica Teresa Casasas, una de les infermeres que treballa en l’atenció telefònica del 061 Salut Respon.

Ara tenen més personal, han millorat els protocols i la comunicació entre les diferents àrees del Sistema d’Emergències Mèdiques. A més, també han creat un grup de treball especialitzat a atendre persones grans i malalts crònics. En diuen la taula de la fragilitat.

Però Casasas assegura que l’alt volum de feina passa factura: “Realment la gent està cansada”. Tot i això, diu que aquesta segona onada no està sent tant dura com la primera: “Això també t’anima perquè veus que has de seguir treballant i que ho has de fer com més bé millor”.

metge SEM en una ambulància

Pels sanitaris que treballen a les ambulàncies, la realitat és una mica diferent: els vehicles d’emergències surten menys del que és habitual. Això ja va passar durant la primera onada del coronavirus, quan la ciutadania va deixar de trucar-hi si no era per casos molt urgents.  “Al principi la gent no trucava quan tenia un dolor al pit i veies uns infarts molt evolucionats“, explica Francesc Carmona, metge del SEM.

Això ja no passa tant, explica, però, en canvi, la reducció de la mobilitat i, sobretot, el toc de queda nocturn han reduït notablement les sortides de les ambulàncies. “La gent no surt de casa, no hi ha accidents, no hi ha ‘botellón’… “, comenta Carmona i, per tant, hi ha menys situacions en què se’ls requereixi.