La crisi del coronavirus ha canviat els hàbits de compra i consum d’aliments dels catalans. És la conclusió que es desprèn d’una enquesta elaborada pel Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari-UPC-IRTA (CREDA). Segons aquestes dades, l’interès pels productes locals ha crescut un 20 %, igual que la preferència per adquirir aliments duradors.

En concret, les compres en botigues d’aliments de barri han augmentat un 4,8 %, mentre que, en canvi, en supermercats i hipermercats han baixat un 5 %. A més, a moltes de llars han reduït la freqüència amb què es fa la compra i ara la concentren en un cop per setmana o menys (77,5 %).

Més despesa, però més consciència del preu

La pandèmia també ha fet que la despesa en alimentació augmenti en un 23 % dels casos, especialment entre els menors de 60 anys, o en llars de més de tres persones i en què no hi ha persones grans. Tot i això, ara hi ha més famílies que miren el preu del menjar.

Un 16,6 % dels enquestat reconeixen que la covid-19 els ha dut a emmagatzemar aliments, com molta gent va fer a l’inici del primer estat d’alarma. Pel col·lectius, els qui més ho fan són dones, persones de més de 60 anys, llars amb infants de menys de sis anys i aquells que han perdut ingressos. Tot i aquesta major acumulació de producte, el 18 % de les llars afirmen que han reduït el malbaratament alimentari.

Pel que fa al tipus d’aliments, l’estudi posa sobre la taula que la majoria dels enquestats no ha variat gaire la seva dieta. Tot i això, ha augment el consum de fruita (19 %) i verdura (19,6 %) i també el de dolços i xocolata (13,6 %). Per contra, han baixat els qui mengen pizza (10,9 %) i aliments precuinats (15,6 %).