Amb el traspàs del servei de Rodalia, la Generalitat exerceix la seva competència, en els horaris, les tarifes i l'atenció al client. Segons les primeres enquestes, el servei de Rodalia ha millorat bàsicament en la informació que reben els viatgers. Un dels motius principals d'aquest canvi es va produir al setembre. 750 passatgers van quedar atrapats en dos combois en un túnel. Arran de l'incident, el conseller Joaquim Nadal, va començar a perfeccionar el sistema d'informació per megafonia. Un altre dels canvis de Rodalia han estat les multes. Viatjar sense bitllet va passar a costar de 9 euros amb trenta cèntims a 50 euros. En aquest any de gestió la flota de trens de Rodalia s'ha rejovenit, aquest és un tema però del que se n'ocupa R, un altre dels temes que preocupa els usuaris és el grau de neteja de les estacions, d'aquest tema en concret s'en ocupa Adif. Si l'any passat Rodalia va ser la protagonista, aquest inici de 2011 correspon a la Mitjana Distància. Els regionals han estat l'últim traspàs estatutari del PSOE al tripartit. El govern de Zapatero transferirà 14,8 milions d'euros per l'exercici 2011. Malgrat l'experiència de Rodalia, és molt possible que el model de gestió canviï i força amb l'entrada de Convergència i Unió al Govern. Segons paraules del conseller d'Interior, Felip Puig, tant el servei de Rodalia com el de Mitjana Distància s'hauran d'obrir a la competència tal i com diuen les normatives europees. Es tracta de reproduir el model dels Ferrocarrils de la Generalitat i triar entre operadors que ofereixin la millor relació cost servei.