Per primera vegada un tren de mercaderies enllaçarà Barcelona amb Lió sense aturar-se a Portbou. La clau està en una xifra: 1.435 mil·límetres. Aquest és l'ample de via internacional. A l'Estat espanyol i Portugal s'utilitza l'ample ibèric, vies més amples que impedien fins avui crear un corredor transfronterer de mercaderies entre Espanya i França. El Ministeri de Foment ha invertit 337 milions d'euros per instal·lar un tercer carril a 92 quilòmetres de via. La resta del corredor pertany a la futura connexió Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat. JORDI VALLS, president de l'Autoritat Portuària "Llega además en un momento muy esperado, y en un momento en que distintos sectores ya estan absolutamente preparados para afrontar lo que va a generar una mejora de la instraestructura y es gestionar esta infraestructura y poderla utilitzar" ISAÍAS TÁBOAS, secretari d'Estat de Transports "Barcelona-Lyon es un primer paso, proximamente habrá nuevos trayectos con Toulouse y con Burdeos" JORDI HEREU, alcalde de Barcelona "Tota la gent que ens analitza des d'altres continents, avui es començaran a creure certament que nosaltres poden ser la gran porta sud d'Europa per tota aquella gent que es connecten amb nosaltres a través del mar Mediterrani"

Els trens circularan per un recorregut d’aproximadament 168 quilòmetres. En alguns trams, utilitzaran la infraestructura del tren d’alta velocitat. En d’altres, circularan per les vies d’ample convencional, que s’han adaptat gràcies a la instal·lació d’un tercer rail.

El canvi també permetrà estalviar temps en el trajecte, ja que s’elimina el control a la frontera. L’adaptació a l’ample de via internacional forma part del pla per impulsar el transport de mercaderies per via ferroviària.