El projecte per construir L’9 es va incloure l’any 97 al Pla director d’infraestructures de la Generalitat, tot i que no va ser fins el 2003 que van començar les obres. En aquell moment, la previsió era tenir la línia de metro, de més de 40 quilòmetres de longitud, totalment enllestida el 2007.

El 2005, però, l’esfondrament del Carmel durant la perforació d’un túnel de maniobres de la Línia 5 ho va canviar tot. La Generalitat va revisar la seguretat del projecte i va fer replantejar les obres, cosa que va endarrerir els terminis d’execució, i també en va multiplicar el pressupost.

Finalment, es va inaugurar el 13 de desembre del 2009 es va posar en marxa el primer tram de l’L9 Nord a Santa Coloma de Gramenet, amb cinc estacions inicialment, i es va perllongar fins a la Sagrera sis mesos després. L’abril del 2010 es va inaugurar el segon ramal de la línia, que connecta l’estació de Gorg, a Badalona, amb el Bon Pastor.

Les retallades aturen les obres

El 2011 va arribar un altre entrebanc. El govern català va aturar indefinidament les obres del tram central l’L9 a causa de la crisi econòmica. Es van mantenir les feines al ramal que connecta amb l’aeroport, però també va quedar congelat el tram que enllaçava amb la Zona Franca.

L’aturada de les obres va fer que els pous oberts a Barcelona generessin queixes veïnals, fins que es va acorda tapar-los i reurbanitzar els espais provisionalment.

L’Ajuntament avança diners per fer arribar el metro a la Marina

El febrer del 2016, pocs dies abans del Mobile Wordl Congress, es va inaugurar el primer tram de l’L9 Sud, que enllaça la Zona Universitària amb l’aeroport de Barcelona-el Prat, passant pel recinte firal de la Gran Via a l’Hospitalet. En total, es van obrir 15 estacions, en un tram de més de 20 quilòmetres de recorregut.

L’L10 Sud, en canvi, seguia sense calendari, i per això l’Ajuntament va signar un conveni amb la Generalitat per fer arribar el metro als barris de la Marina. El consistori va avançar 40 milions d’euros per finalitzar les obres i, a canvi, el govern català va cedir a l’Ajuntament solars i edificis com el Borsí (a Ciutat Vella), diverses naus de Can Batlló (a Sants-Montjuïc), i part de les antigues Cotxeres de Borbó (a Nou Barris).

L’Hospitalet de Llobregat i la Zona Franca esperen data d’obertura

Els combois de l’L10 Sud sortiran de Collblanc i travessaran diverses zones de l’Hospitalet sense fer-hi parada. Es tracta de les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, que són just al mig de la línia. Segons els plans del Departament de Territori, està previst que entrin en funcionament el febrer i l’octubre del 2019respectivament.

El tram central, en espera d’un crèdit europeu

Després de la inauguració de l’L10 Sud, el gran repte de futur de la Generalitat és recosir els dos ramals i el de l’aeroport, que va obrir-se el 2016— i connectar la Sagrera amb la Zona Universitària. Per fer-ho, primer cal finalitzar les obres de perforació del tram central de l’L9. Segons el govern català, si el BEI concedeix el crèdit europeu de 740 milions d’euros que s’ha sol·licitat, la infraestructura entraria en funcionament, de manera progressiva, a partir del 2022. Si es compleix el calendari, la línia estaria acabada el 2025.

Tram central de l'L9

El tram central de l’L9 està format per 11 estacions. Calvet ha assegurat que tant aquesta línia com l’L10 són “un dels principals reptes del departament”. Un cop completada, el metro farà més de 40 quilòmetres de recorregut.