Ja hi ha data. L’esperat túnel de les Glòries de Barcelona s’obrirà al trànsit en sentit Besòs el 6 de novembre. Els primers a circular-hi seran els vehicles que surten de Barcelona per la Gran Via, mentre que d’entrada a la ciutat es posarà en marxa a principis del 2022. L’obertura del túnel arriba després de sis anys i mig d’obres (amb dues interrupcions). Els 35.000 vehicles que circulen ara per la Gran Via a Glòries en superfície es desviaran per la galeria subterrània i es posarà a prova la mobilitat a la zona.

Finalment, doncs, no serà ni al setembre —data anunciada en un principi— ni a finals d’octubre, com va afirmar posteriorment l’Ajuntament, quan es posi en marxa la infraestructura. La data s’ha concretat després que el consistori hagi rebut el vistiplau, un cop fetes, aquesta setmana, les últimes comprovacions.

El túnel de les Glòries són dos tubs independents de 957 metres de llargada, un per cada sentit, que soterra la Gran Via des del carrer de Padilla fins a la rambla del Poblenou. En cada sentit hi ha dos carrils per al transport privat i un per al transport públic, un fet inusual fins ara als túnels de Barcelona. A més, tindrà semàfors a l’entrada i sortida per regular el trànsit, amb l’excepció de la sortida sentit Besòs. També hi haurà un radar de tram, tal com indiquen dos cartells a l’entrada.

mapa recorregut túnel Glòries

Prop de 200 M € de pressupost

En una visita d’obres, a l’abril, el director de l’empresa municipal BIMSA, encarregada de les obres, va dir que els treballs es mantenen dins el marc pressupostari que la Comissió de Govern va aprovar el novembre del 2019. La dotació fixada era de 192,3 M €, una quantitat que inclou l’obra civil però també altres qüestions com l’auscultació d’edificis, el control de qualitat o els reforços als túnels ferroviari, entre d’altres. Quan acabi l’obra se sabrà si s’ha superat la quantitat pressupostada.

L’obra més complexa fins ara

Els treballs del túnel van començar l’abril del 2015, en la recta final del mandat de Xavier Trias. Prèviament, es va dur a terme la demolició del tambor viari que hi havia a les Glòries. El túnel, però, és l’obra més complexa que ha realitzat fins ara l’Ajuntament de Barcelona. Per soterrar el trànsit de la Gran Via es va obrir pas per sota de tres túnels de Rodalies i un altre de metro. Algunes d’aquestes galeries es van haver de reforçar perquè estaven en un estat precari.

Durant aquests anys, a més, hi ha hagut dues interrupcions en els treballs. El 2017 es va trencar el contracte amb les constructores per retards i sobrecostos, els treballs es van parar gairebé un any i es va refer el projecte. El 2020, per l’estat d’alarma, els treballs es van aturar durant dos mesos.