L’estat d’alarma i la reducció d’usuaris del transport públic arran de la pandèmia del coronavirus hi estan generant un forat econòmic. L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) reconeix que a 31 de maig del 2020 el dèficit acumulat per l’ens ja s’eleva als 178 milions d’euros. A aquesta xifra encara faltaria sumar-hi el deute de juny, en el que bona part del mes s’ha mantingut l’estat d’alarma i el que es pot acumular fins a final d’any, degut sobretot a la pèrdua de passatgers del transport públic. Justament el proper 1 de juliol l’ATM començarà a compensar als usuaris que amb títols de transport caducats durant la covid-19.

Segons Pere Torres, director general de l’ATM, aquestes xifres s’expliquen per la caiguda d’ingressos dels darrers mesos, i per l’increment de despeses generades per les necessitats d’higienització i la compra de material de seguretat i senyalització que ha provocat la pandèmia.

130 milions d’euros d’ajut del Govern espanyol

Amb aquestes xifres, i les previsions dels propers mesos, Torres considera insuficient els diners que el Govern espanyol s’ha compromès a assignar a l’ATM. Segons els càlculs fets per l’ATM, dels 390 milions d’euros que l’executiu ha destinat per Madrid i Barcelona, 260 milions són per al Consorcio de Transportes de Madrid, i només 130 milions per l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona. “Evidentment, això queda molt per sota del dèficit que s’ha generat en el dia d’avui”, es lamenta Torres, i també del que es pot acumular els propers mesos.

Dels 800 milions d’euros que el Govern espanyol destina al transport públic -a banda d’aquests 390 milions-, també n’hi hauria que rebrien les comunitats autònomes, tot i que Torres assegura que el govern català no té constància de quina assignació li correspon ni a on s’hauria de destinar. La incògnita, segons Torres, es mantindrà fins al novembre, que és quan es concretaran les xifres.

El director general de l’ATM també confia poder rebre diners dels dos nous fons anunciats pel Govern espanyol, un destinat a Renfe, tot i que no se n’ha concretat l’import ni els territoris beneficiats; i un fons local que tampoc no està quantificat ni s’ha especificat si serviria per cobrir els dèficits dels transport municipal. “Tenim encara moltes incògnites”, es lamenta Torres.