La pandèmia del coronavirus ha provocat una caiguda de més d’un 91 % dels passatgers i de la facturació dels creuers a Barcelona. Un sector que genera a la ciutat uns 9.000 llocs de treball i més de mil milions d’euros anuals en volum de negoci. Després d’un any desastrós, les companyies navilieres ja pensen en el 2021 com en el de la reactivació i preparen el terreny per poder reprendre l’activitat amb totes les garanties possibles.

Després que les diverses companyies hagin establert els seus propis protocols, “ara ens trobem en un moment d’unificació per establir els paràmetres que han de complir”, ha assegurat al programa ‘reset’, de betevé, Alfredo Serrano, director de CLIA Espanya, l’associació internacional de línies de creuers. En aquest sentit, “estem a punt d’anunciar una política molt ambiciosa“, segons que ha avançat.

PCR negativa

Un dels primers punts del nou protocol dels creuers serà que “els passatgers que vulguin embarcar hauran de demostrar que tenen una PCR negativa“, ha explicat Martí Sarrate, president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe). De la mateixa manera, la tripulació “també s’haurà de fer els controls i actualitzar-los periòdicament”, a més de “fer quarantena dins dels vaixells”, en cas que sigui necessari.

Ocupació del 60 %

Una altra de les mesures que s’implementaran serà la limitació a un 60 % de l’aforament dels vaixells. Les noves embarcacions de creuer, segons Sarrate, solen tenir una capacitat d’entre 5.000 i 7.000 passatgers.

Control de les visites a terra

Es tracta d’intentar que el virus no entri al vaixell“, ha dit Serrano, però també de fer que el creuer “sigui una espècie de bombolla que es mantingui també durant les excursions i les visites a terra“. Per això, segons Martí Sarrate, quan s’aturin als ports de les diferents ciutats de la ruta, “els operadors turístics que fan les excursions que compren els clients també hauran de complir amb tots els protocols de seguretat”.

Mascaretes a bord i distància social

Caldrà mantenir la distància de seguretat d’un metre i mig entre les persones de diferents bombolles a bord. I, quan no es pugui garantir aquesta distància o quan els passatgers es trobin en espais tancats o interiors del vaixell, hauran de dur sempre la mascareta.

Reforç dels equips mèdics

També es preveu un “reforç dels equips mèdics a bord“, segons Alfredo Serrano, que habitualment està compost per un o diversos metges i un equip d’infermeres. El director de CLIA Espanya ha assegurat que també s’ha revisat “la informació que cal donar a la tripulació per poder identificar i saber què fer en cas que hi hagi algú sospitós de tenir la malaltia“.

“És dramàtic”

És dramàtic“, ha declarat a ‘reset’ el president de l’Associació Catalana de Capitans de la Marina Mercant, Agustín Montori. “Els ports estan tancats per als creuers i les tripulacions no treballen“, ha explicat, tot i que “per sort estan subjectes a ERTO”. Montori també ha afegit que “les autoritats portuàries preveuen obrir de cara a la primavera del 2021” i ha qualificat de “difícil” la situació que han viscut molts vaixells que “s’han trobat bloquejats i amb greus problemes per poder desembarcar els seus tripulants”.