Llibreries obertes

La declaració de l’estat d’alarma ha suposat, a més del confinament pel coronavirus, el tancament de molts comerços, incloses les llibreries. A això s’hi suma la decisió de la Cambra del Llibre i el sector de la flor de posposar la festa del llibre i la rosa fins al 23 de juliol, un dels grans esdeveniments literaris de l’any. Tot plegat planteja un interrogant que afecta la indústria del llibre, com també altres branques de la cultura: com sobreviure al confinament amb la persiana abaixada i les vendes reduïdes al mínim? Com ho faran les llibreries per garantir que, un cop passi la quarantena, tindran recursos econòmics per tornar a obrir? Per tot això neix la iniciativa Llibreries Obertes.

Llibreries Obertes és un projecte impulsat per Òmnium, la cooperativa SOM* i l’agència Mortensen i compta amb el suport d’editors, llibreries i entitats culturals. Les llibreries reben des del primer moment el 100% de l’import de la venda. A Barcelona, Llibreries Obertes compta amb establiments com La Impossible, La Carbonera, La Central o Laie, entre d’altres.

Gairebé 50.000 llibres venuts

Llibreries Obertes gairebé ha venut 50.000 llibres des que va començar la iniciativa. Això suposa un impacte econòmic d’un milió d’euros per a les llibreries adherides. La iniciativa ja aplega 457 llibreries d’arreu dels Països Catalans i compta amb 7.360 llibres al seu catàleg. En la diada de Sant Jordi han venut al voltant de 7.000 llibres i aquest és el rànquing del dia:

Més venuts de ficció en català

Més venuts de no-ficció en català

  • 1 ‘Dones valentes’, de Txell Feixas Torras (Ara Llibres)
  • 2 ‘La força de la gent’, de Jordi Borràs (Ara Llibres)
  • 3 ‘Sàpiens’, de Noah Yuval Harari (Edicions 62)
  • 4 ‘Ho tornarem a fer’, de Jordi Cuixart (Ara Llibres)
  • 5 ‘Parlant amb tu d’amor i llibertat’, d’Oriol Junqueras (Ara Llibres)

Acord amb Òmnium Cultural

Òmnium Cultural

ha arribat a un acord amb Llibreries Obertes de cara a Sant Jordi. En un any en què la diada s’ha hagut d’ajornar al 23 de juliol, les llibreries i les editorials estan impulsant campanyes perquè aquest 23 d’abril es continuïn comprant llibres. Òmnium Cultural i Llibreries Obertes s’hi sumen amb el lema “Regala un llibre per Sant Jordi“, amb què es proposen aconseguir fins a mig milió d’euros abans del 23 d’abril. La incorporació d’Òmnium a la iniciativa garanteix que les llibreries rebran el 100% de la venda en el moment de fer la comanda, i no el 50%, com passava fins ara. A més, s’ofereix l’opció d’arrodonir a l’alça el preu del llibre. En aquest cas, els diners sobrers es destinarien a projectes per pal·liar els efectes de la crisi social derivada del coronavirus.

Sant Jordi

Per animar les vendes de cara a Sant Jordi, la companyia telefònica Parlem incentiva els lectors aportant un euro per cada exemplar que comprin, de manera que els llibreters segueixen rebent el 100% del valor del llibre, però el lector tindrà aquest al·licient extra a l’hora de fer la comanda dels llibres de Sant Jordi.

A més, Libelista s’incorpora a la campanya de cara a Sant Jordi per fer difusió conjunta de la crida a la ciutadania a ajudar ara les llibreries de proximitat regalant llibres per Sant Jordi que podran recollir un cop tornin a obrir.