Estudiants de 1r d’ESO de l’Escola Santíssima Trinitat de la Trinitat Vella han participat aquest curs en el programa d’educació per a la justícia global de l’Ajuntament de Barcelona. Ho han fet amb la Fundació Vicenç Ferrer, amb qui han desenvolupat un projecte d’aprenentatge i servei que ha servit els alumnes per conèixer què són els Objectius per al Desenvolupament Global (ODS) que va establir l’Assamblea per a les Nacions Unides el 2015 i com es poden implementar al barri abans del 2030.

Un projecte global amb intervencions locals

El projecte inclou uns tallers pràctics i vivencials que han servit per remoure la consciència dels joves i obrir-los els ulls cap a realitats diferents que existeixen arreu del món. Els tallers s’han vehiculat a través de la realitat de l’Índia. Els estudiants han descobert quins són els ODS i de tots n’han escollit tres: justícia i pau, igualtat de gènere i educació de qualitat.

A més, han debatut i reflexionat sobre com es poden fer possibles aquests objectius a escala local, i com es podrien implementar a la Trinitat Vella. La part de servei comunitari del projecte s’ha reflectit en forma d’expressió artística en un gran mural que han pintat en un dels murs del camp de futbol del barri. La peça artística està feta a base de “ragolis”, un dibuixos típics de l’Índia que els joves han après a fer gràcies a la intervenció d’un artista gràfic. El mural, de colors típicament indis, expressa els ODS triats pels estudiants i contribueix alhora a decorar l’entorn.

El mural que han fet els estudiants de l’Escola Santíssima Trinitat

20 centres educatius de la ciutat han participat en el programa

El programa d’educació per a la justícia global s’imparteix des de fa sis anys i aquest curs la Fundació Vicenç Ferrer l’ha desenvolupat a 20 centres educatius de la ciutat. Només a l’Escola Santíssima Trinitat i a l‘Institut Josep Comas i Solà de la Trinitat Vella ha desenvolupat el projecte d’aprenentatge i servei, que consta de sessions d’entre tres i quatre hores a la setmana. A la resta de centres, el programa s’ha desenvolupat a partir d’una proposta diferent. La Fundació ha convidat els estudiants a escriure contes a partir d’uns dibuixos fets per nens i nenes de l’Índia. Una manera diferent de fer-los connectar amb els país asiàtic i de remoure la consciència dels joves.