L’Associació Aprenem per a la inclusió de persones amb autisme ha denunciat “un abandonament per part de l’administració” durant el confinament pel coronavirus, “especialment amb relació a l’alumnat amb necessitats educatives especials“.

Des d’Aprenem asseguren que “gran part dels alumnes amb autisme necessiten suport a l’escola per poder continuar ampliant competències socials i educatives”. En aquest sentit, denuncien que “el Departament d’Educació no hagi fet cap pas per garantir els suports que permetin a aquests nens i nenes seguir els aprenentatges a distància“. En aquest sentit, reiteren que aquestes persones “necessiten uns recursos específics que no s’han posat en marxa”.

Aprenem és una entitat que aplega 550 famílies. Constaten que en alguns casos dels seus associats “el confinament ha generat nivells més elevats d’estrès i ansietat en les persones amb autisme, que manifesten més dificultats d’autoregulació, conductes negatives, disruptives i desafiants”.

Retorn a les aules

L’entitat Aprenem denuncia que el Departament d’Educació no fa cap referència a les necessitats educatives especials durant el retorn a les aules. Consideren que aquest col·lectiu “és el que més ha patit l’absència de rutines escolars” i “els costarà molt recuperar els aprenentatges perduts durant aquest temps”. Asseguren que el departament tampoc ha previst “les necessitats del col·lectiu de cara al procés de matriculació que ja està en marxa“. Per aquest motiu, demanen que en la represa del curs escolar es garanteixi que entitats com Aprenem puguin continuar fent suport educatiu a les escoles.

Necessitats educatives especials als casals d’estiu

Aprenem assegura que també troben a faltar el suport del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i dels ens locals perquè els menors puguin fer casals i colònies amb seguretat. En aquest sentit, denuncien que no es tingui en compte específicament “la situació de les persones amb necessitats educatives especials en aquest àmbit” i que no es faci cap referència “als monitors de suport o a com han de ser els casals per a aquest col·lectiu”.