Uns 180.000 alumnes comencen aquest divendres les vacances escolars a Barcelona. Finalitza així el curs 2018 – 2019, un any marcat per les dues vagues dels docents convocades per revertir les retallades, i amb un final també polèmic, marcat per les queixes del professorat pels problemes del programa informàtic Esfer@, que continua col·lapsat i està impedint que els professors posin les notes amb normalitat. De fet, en alguns centres han avisat les famílies que rebran les avaluacions més endavant.
Any reivindicatiu
Aquest curs escolar el personal docent ha convocat dues vagues. La primera aturada va ser el 29 de novembre, per recuperar els pressupostos en educació després de les retallades rere el lema “Per l’educació pública, cap retallada”. La segona, el 16 de maig, tenia com a objectiu recuperar la baixada de les ràtios i la segona hora lectiva que fan els mestres des del 2010.
A banda, aquest curs s’ha signat el Pacte contra la Segregació Escolar, una iniciativa del Síndic de Greuges per millorar l’equitat i la igualtat d’oportunitats a l’escola pública, que va rebre el suport del Departament, més d’un centenar d’ajuntaments i agents de la comunitat educativa, però no del sindicat USTEC-STEs, ni de tots els partits polítics. Amb aquest acord, les institucions es comprometen a garantir un millor repartiment de l’alumnat.
Aval definitiu al model lingüístic català
Aquest curs, també ha arribat la sentència del Tribunal Constitucional en què l’alt tribunal ha avalat el model lingüístic català establert a la Llei d’educació catalana (LEC), que el PP va recórrer-hi en contra el 2009. En canvi, el Tribunal va anul·lar diversos articles de la LEC que regulaven les etapes educatives de primària, secundària i batxillerat o ensenyaments com els artístics perquè considera no s’ajusten a la normativa estatal bàsica o l’envaeixen.
Famílies mobilitzades per la manca de places públiques
Un any més, el període de preinscripció ha finalitzat amb tensions i protestes de les famílies que no han pogut optar a una plaça pública de proximitat, tant a la preinscripció de P3 com als instituts. Les famílies s’han organitzat en plataformes i han sortit al carrer per denunciar que la planificació del Departament d’Educació no els garanteix l’accés a una plaça pública del barri.