Barcelona culminarà el proper 26 de novembre la transformació de la xarxa de bus que es va iniciar l’any 2012 amb la incorporació de cinc línies noves d’altes prestacions. Es tracta d’una línia horitzonal, l’H12 (Av. Esplugues – Trinitat Nova); i quatre de verticals, la V1 (Gran Via l’Hospitalet – Av. Esplugues), la V19 (Barceloneta – Pl. Alfonso Comín), la V23 (Nova Icària – Can Marcet) i la V2 (Nova Icària – Horta).

Durant la presentació d’aquesta última etapa del desplegament de la xarxa de bus, la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, s’ha felicitat per haver finalitzat aquest “ambiciós” projecte “altament complex” i que “culmina la feina política de molts governs” anteriors. Amb la incorporació de les últimes cinc línies, la xarxa de bus disposarà de 28 línies d’altes prestacions que tindran 97 àrees d’intercanvi. L’Ajuntament calcula que, en total, aquesta xarxa transportarà 460.000 passatgers els dies feiners, és a dir, el 60 % dels usuaris dels autobusos de la ciutat. A banda de les línies d’altes prestacions, l’oferta d’autobusos es completa amb 44 línies convencionals i 27 més de l’anomenat Bus del Barri. Totes aquestes línies es reforçaran amb la incorporació de 65 vehicles nous.

Les noves línies de la xarxa de bus:

  • H2: Av. Esplugues – Trinitat Nova. Es correspon a la modificació de la línia 60. Ressegueix els laterals de la ronda de Dalt, passant per l’Hospital Sant Joan de Déu, el Parc de l’Oreneta, el Mercat de la Vall d’Hebron, el carrer de Dante Alighieri i el passeig de Fabra i Puig.
  • V1: Gran Via l’Hospitalet – Av. Esplugues. Es correspon a la modificació de la línia 54. Enllaça amb l’H2. El recorregut passa pel quarter del Bruc i el Camp Nou, baixa per la riera Blanca i acaba a la plaça d’Europa, al recinte firal de l’Hospitalet.
  • V19: Barceloneta – Pl. Alfonso Comín. Es correspon amb la modificació de les línies 39 i 55 i substitueix la línia 92. Inicia recorregut a l’Hotel W i passa pel passeig de Joan de Borbó, el pla de Plau, l’Arc de Triomf, el passeig de Sant Joan, la plaça de Sanllehy, i els carrers de la Mare de Déu del Coll i de la República Argentina.
  • V23: Nova Icària – Can Marcet. Es correspon amb la modificació de la línia 39 i substitueix la línia 92. El recorregut passa pels carrers de Pamplona i Badajoz fins a la plaça de les Glòries Catalanes, després arriba a l’Hospital de Sant Pau, passa pel carrer de la Mare de Déu de Montserrat i acaba a la part alta d’Horta fins a l’avinguda de l’Estatut i el campus universitari de Can Marcet.
  • V25: Nova Icària – Horta. Substitueix les línies 45 i 92. Surt del cementiri del Poblenou i passa pel carrer de la Llacuna i el Parc del Clot fins a acostar-se a la plaça de les Glòries Catalanes, i després enllaça amb l’avinguda Meridiana fins al passeig de Maragall i la carretera d’Horta fins a arribar al Velòdrom.

Per tal d’ajudar els usuaris de l’autobús, TMB iniciarà la campanya informativa “més important que s’ha fet mai” a la ciutat, segons ha explicat Vidal. En total hi ha 170 informadors a peu de carrer que explicaran als usuaris els canvis que es posaran en marxa a partir del 26 de novembre. A aquestes tasques informatives també s’hi afegiran un grup d’una vintena de treballadors jubilats de TMB.

Sis anys de desplegament de la xarxa de bus (2012-2018)

El 26 de novembre culminarà un llarg procés d’implantació de la nova xarxa de bus que va començar el 2012 amb el govern de Xavier Trias. El llavors primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, va qualificar la implantació de la que va ser la primera fase de “dia històric”. En total, el desplegament s’haurà fet en set fases: