TMB ha trobat amiant en 38 dels 109 vehicles del metro que s’han inspeccionat fins ara. Aquests vehicles, de les línies 1 i 3, no són retirats de la circulació sinó que Transports Metropolitans de Barcelona el que fa és marcar-los perquè no s’hi puguin fer actuacions que comportin cap risc ni pel passatge ni per als treballadors del metro. Tot i això, també han explicat que, si cal, es faran actuacions de retirada o de capsulament de l’amiant (és a dir, pintar a sobre) per garantir que no es degradi. En el cas dels cotxes on l’anàlisi ha estat negativa, se’n farà una segona per garantir que no s’hi detecta cap resta d’amiant.

En una roda de premsa per donar explicacions sobre la presència d’amiant al metro, el conseller delegat de TMB, Enric Cañas, ha afegit que tots aquests vehicles s’acabaran retirant de la circulació en un període d’entre tres o quatre anys perquè són cotxes que fa més de 30 anys que estan en circulació i així ho marca també el contracte programa.

Queden pendents d’inspeccionar un centenar de vehicles més que TMB calcula tenir revisats en una setmana i mitja. La resta de vehicles de la flota de metro estan fabricats posteriorment, quan ja havia entrat en vigor la prohibició d’utilitzar l’amiant.

Roda de premsa TMB

Es retirarà tot l’amiant en un període d’entre tres i quatre anys

Actualment, amb l’ajuda d’una empresa externa, TMB està duent a terme un inventari exhaustiu de tots els punts on encara es pot trobar amiant a la xarxa de metro. Es tracta d’un cens que actualitzarà el ja existent que assenyala que n’hi ha, com a mínim, uns 200, sobretot elements de fibrociment com teulades i canalitzacions. Un cop es finalitzi aquest inventari es procedirà a retirar la totalitat de l’amiant de les instal·lacions del suburbà. Es preveu que en un període d’entre tres i quatre anys s’hagi eliminat tot.

No s’ha diagnosticat cap malaltia per amiant

TMB també ha explicat que hi ha 185 treballadors en actiu que estan seguint un protocol de seguretat i que, tal com van acordar amb el comitè d’empresa, la intenció és ampliar aquesta xifra. Tot i això, Cañas ha afegit que no tindria sentit ampliar aquesta vigilància a tota la plantilla com se’ls ha reclamat. A banda dels treballadors en actiu, també hi ha 89 extreballadors del metro, ja jubilats, als qui també se’ls farà un seguiment a través del sistema públic de salut. En tots ells, TMB assegura que no s’ha diagnosticat cap cas d’asbestosi pulmonar, ni de càncer de pulmó i que, únicament, hi ha una demanda d’un extreballador que fa 28 anys que no és al metro i que caldrà veure com es resol el procés judicial.

A principis d’octbure, el pneumòleg Josep Tarrés va alertar en una entrevsita a betevé que “diuen que l’amiant, si no el toques, no passa res, i això és mentida”, i recordava que les microfibres d’amiant, un cop inhalades, s’instal·len als pulmons i poden contribuir a desenvolupar malalties respiratòries greus, com el càncer de pulmó.

Els responsables de TMB han volgut fer una crida a la calma i han insistit que la màxima prioritat de la companyia és la seguretat i la salut, tant dels usuaris com dels treballadors.

200 punts amb amiant al metro de Barcelona

Els vagons no són l’únic punt de la xarxa de metro on hi ha restes d’amiant. El cens provisional fet els darrers anys ha detectat 200 punts on se’n pot trobar, repartits en 125 estacions i en sis cotxeres, com la teulada de l’estació de la Verneda. Mentrestant, també s’estan fent amidaments per detectar si hi ha fibres d’amiant a l’ambient. Un estudi dut a terme a les estacions de la Torrassa i de Santa Eulàlia el mes de maig va determinar que n’hi ha però per sota dels límits permesos.