A primera hora del matí els usuaris ja han estrenat les noves línies. Alguns anaven força perduts i d'altres, resignats. JAUME GILABERT "Ara haig de baixar, fer el canvi, agafar l'altre... abans m'anava directe.." A l'intercanviador de la plaça d'Espanya la implantació de la xarxa ortogonal ha introduït algunes novetats, com aquesta màquina de venda de bitllets. Tot i que per a molts és un avantatge, n'hi ha que ja hi han trobat algun defecte. EDUARD MONTCADA "Aquesta màquina no emet bitllets de jubilats, no sé si és algun despiste però això no pot ser..." MARIA DOLORS "Han anat passant les hores però els dubtes seguien presents a cada parada, sobretot entre la gent gran." La posada en marxa de les cinc primeres línies ha coincidit amb la vaga de bus. L'alteració del servei sumat a les novetats de la xarxa ha escalfat l'ambient. "La gent està enfadada perquè gairebé no passen autobusos, haurien de passar molt més sovint..." Una altra de les novetats d'aquesta nova xarxa és el doble carril bus que s'ha creat a la Gran Via. Avui però, a causa de la vaga, els taxis són els protagonistes d'aquesta part de la via. A més, els usuaris no veuen amb bons ulls la creació d'aquest doble carril. ISABEL GALCERÀ "També han tallat el carril de pujada, tothom va més apretat..." Tot i l'escepticisme inicial, confien que un cop el servei estigui ben implantat els avantatges siguin reals.

Cinc de les 28 línies que formaran la nova xarxa ortogonal d’autobusos urbans entren en funcionament aquest dilluns. Això també vol dir que desapareixen algunes de les línies antigues: la 56, la 74, la 30, la 10 i el tronc comú de la 57 i la 157. Als intercanviadors de les noves línies hi ha màquines expenedores de bitllets.

A primera hora del matí els usuaris ja han estrenat les noves línies. Alguns anaven força perduts i d’altres, es mostraven resignats. A l’intercanviador de la plaça d’Espanya la implantació de la xarxa ortogonal ha introduït algunes novetats, com una màquina de venda de bitllets. Alguns usuaris hi han trobat algun defecte, com per exemple, que el dispositiu no emetia bitllets de jubilats.

La posada en marxa de les cinc primeres línies ha coincidit amb la vaga de bus. L’alteració del servei sumat a les novetats de la xarxa ha escalfat l’ambient. Una informadora ha assegurat a BTV que “la gent està enfadada perquè gairebé no passen autobusos, haurien de passar molt més sovint…”. Una altra de les novetats d’aquesta nova xarxa és el doble carril bus que s’ha creat a la Gran Via, i que  aquest dilluns, a causa de la vaga, ha estat sobretot ocupat pels taxis.

El primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, ha dit que aquest “és el tret de sortida, i per tant, ho valorem com un dia històric”. Forn ha recordat que ara caldrà, per part de tothom, adaptar-se a la nova xarxa, i en aquest sentit demana la màxima comprensió. Ha recalcat també que “no pot ser que l’usuari sigui qui pagui per les queixes dels conductors del bus”.

La nova xarxa ortogonal

Les línies de la nova xarxa es distingeixen per la denominació i color: les verticals són verdes, es denominen amb la lletra V i un número senar; les horitzontals són blaves i duen la lletra H i un número parell; i les diagonals són taronges, amb la lletra D i un múltiple de 10.

Aquest dilluns comencen a circular dues línies verticals, dues d’horitzontals i la D20, que uneix Collblanc amb el passeig Marítm passant pel carrer de Sants, el Paral·lel i la Barceloneta. La D20 substitueix el tronc comú de les línies 57 i 157, que seguiran connectant Cornellà i Sant Joan Despí amb el nou intercanviador d’Ernest Lluch. A l’avinguda del Paral·lel s’han implantat nous trams de carril bus per millorar la velocitat.

La nova línia H6 substitueix el 74 i circula per la calçada central de l’avinguda Diagonal, des de la Zona Universitària fins a la plaça de la Reina Maria Cristina, on gira per agafar la Gran Via de Carles III i la ronda del Guinardó, on circula per un nou carril bus. L’H6 també para a prop de l’Hospital de Sant Pau i arriba fins a Fabra i Puig.

La línia H12 recorre tota la Gran Via en tots dos sentits, des de l’Hospitalet fins al Besòs. Per afavorir la rapidesa dels busos, a l’eix de la Gran Via s’ha implantat doble carril bus al tram central, sentit Besòs, des del carrer de Vilamarí fins a la rambla de Catalunya. A més, es reserva el lateral muntanya per al transport públic i els veïns entre el carrer de la Marina i la plaça d’Espanya.

Pel que fa a les noves línees verticals, la V7 substitueix la 30 amb un traçat més rectilini que uneix la plaça d’Espanya amb Sarrià. El carril bus s’implanta, en aquest cas, als carrers de Nicaragua, Numància i Vergós, i també al passeig de Sant Joan Bosco.

La V21, que substitueix la Línia 10, va des de Montbau fins al passeig Marítim pel carrer de la Marina, on s’han implantat nous trams de carril bus. Al passeig Marítim connecta amb la D20, la línia diagonal que també entra en funcionament aquest dilluns.

Una xarxa d’autobusos més efectiva

Totes aquestes línies noves circulen amb intervals d’entre cinc i vuit minuts els dies feiners i, per tant, milloren el temps d’espera de les línies de bus que substitueixen. Perquè els usuaris del bus no es perdin aquests primers dies d’implementació de la nova xarxa, TMB ha desplegat 150 informadors per les parades de les cinc línies noves, que es preveu que transportin 70.000 persones cada dia, gairebé el 10% del passatge actual de tota la xarxa.

Aquesta és la primera fase del desplegament de la nova xarxa ortogonal d’autobusos. La segona es preveu que s’implanti la primavera de 2013, amb quatre noves línies, i la tercera començarà la tardor del mateix any, amb quatre línies més.