L'H16 voreja el litoral de Barcelona. Es va estrenar el novembre i és una de les línies amb menys demanda de la nova xarxa. Transporta diàriament uns 5.000 passatgers, una cinquena part dels que porta la més concorreguda. A partir de setembre se'n variarà el recorregut per adaptar-se a dos nous traçats. La nova H16 sortirà del passeig de la Zona Franca i arribarà fins al Fòrum i repetirà en el tram final el recorregut actual. Amb la posada en marxa eliminarà els busos 9 i 141 i canviarà part del traçat del 41. L'altra línia horitzontal, l'H14, en canvi, prendrà de referència el tram sud de l'ara H16. Sortirà del Paral·lel i anirà fins a Sant Adrià. El recorregut deixarà enrere les línies 141 i 143 i forçarà un canvi al traçat del 36. Pel que fa a les verticals, la V15 unirà la Barceloneta amb la Vall d'Hebron passant per la via Laietana i l'eix Balmes-passeig de Gràcia. Una línia que substituirà la 16 i la 17. L'altra vertical serà la V27, del passeig Marítim a Canyelles, que eliminarà l'actual bus 71. XAVIER TRIAS, alcalde de Barcelona "Jo crec que estem fent una xarxa de transport públic moderna, clara, eficient i sostenible. I que es converteix en la columna vertebral de la mobilitat a Barcelona." Quan a mitjan setembre es posin en marxa les noves línies ja hi haurà en funcionament 13 de les 28 línies que ha de tenir la nova xarxa ortogonal. Això suposarà que 220.000 usuaris del bus, un 35% del total, viatjaran ja en línies d'alta prestació. El repte és mantenir intervals de temps d'entre cinc i vuit minuts els dies feiners així com la velocitat comercial. A finals d'agost arrencarà una campanya informativa sobre les noves línies. El govern no concreta encara quan seguirà creixent la xarxa ortogonal fins a completar-la del tot.

El nou bus continua fent camí. L’objectiu de les 28 línies de la xarxa ortogonal és cada cop més a prop. A partir del setembre se n’incorporaran dues d’horitzontals (H14 i H16), una de les quals transformarà l’H16 actual, i dues de verticals (V15 i V27). En total n’hi haurà 13 en funcionament. Quan es posin en marxa, un de cada tres passatgers del bus ja circularà fent ús d’aquest sistema ràpid de transport.

La tercera fase d’implantació de la xarxa ortogonal portarà canvis a la línia H16 actual, que adaptarà el recorregut en dos nous traçats. A partir de mitjan setembre, la nova H16 enllaçarà el passeig de la Zona Franca amb el Fòrum, prenent com a referència una part del traçat actual. La posada en marxa eliminarà els busos 9 i 141 i modificarà una part del recorregut de la Línia 41. L’altra horitzontal, l’H14, unirà el Paral·lel amb Sant Adrià amb busos convencionals. Aquesta línia substituirà el 141 i el 143 i canviarà una part del traçat del 36 al pas pel Poblenou. L’H14 i l’H16 tindran un intercanviador al passeig de Pujadas, on les dues línies s’entrecreuaran.

Les línies verticals sumaran al setembre la V15, que anirà de la Barceloneta a la Vall d’Hebron. Sortirà del passeig de la Vall d’Hebron, a l’altura del centre hospitalari, i a la plaça d’Alfonso Comín baixarà per l’avinguda de la República Argentina prime, i pel carrer de Balmes després (pujarà pel passeig de Gràcia), creuant la Diagonal i la Gran Via de les Corts Catalanes. Baixarà la via Laietana fins al Pla de Palau i circularà per tot el passeig de Joan de Borbó fins a arribar a la Barceloneta. Aquesta línia eliminarà els busos 16 i 17.

L’altra novetat vertical és la V27, que enllaçarà el passeig Marítim amb Canyelles. Aquesta línia sortirà de Canyelles i baixarà pel passeig de Valldaura i el passeig de Fabra i Puig fins a arribar a la plaça de Virrei Amat. Després continuarà pel carrer de Felip II, i pel carrer d’Espronceda fins al passeig del Taulat. El tram final va paral·lel al litoral fins a arribar al passeig Marítim, on finalitza el recorregut. Aquesta línia suposarà la substitució del bus 71.

Les noves línies començaran a funcionar el 15 de setembre. Amb aquestes ja n’hi haurà 13 de les 28 que es volen implementar. Això suposarà que 220.000 usuaris del bus, el 35% del total, viatjaran ja en línies d’alta prestació segons TMB. El govern municipal no ha concretat encara quan seguirà creixent la xarxa ortogonal fins a completar-la del tot però abans d’acabar el mandat ja hi haurà el 50% de la xarxa en marxa. El compromís és, al gener, fer balanç de les noves línies. I el repte, mantenir intervals de temps d’entre cinc i vuit minuts els dies feiners així com la velocitat comercial. A finals d’agost arrencarà una campanya informativa sobre les noves línies.