Aquest dilluns entren en funcionament cinc noves línies de la xarxa ortogonal d’autobusos. Concretament, són l’H8, l’H10 i l’H16, que travessen la ciutat horitzontalment, i la V3 i la V17, que circulen amb traçats verticals. Amb aquestes, Barcelona ja té implantades 10 de les 28 línies que formaran la nova xarxa ortogonal d’autobusos. L’objectiu és aconseguir que el temps d’espera sigui sempre inferior a vuit minuts.

L’entrada en funcionament d’aquestes línies comportarà canvis en la circulació de les convencionals a partir d’aquest dilluns. De fet, algunes desapareixen i d’altres n’escurcen el recorregut.

V3, de Can Caralleu a la Zona Franca

La implantació d’aquesta línia vertical suposa l‘eliminació de la 72, que fins ara ha unit la Bonanova i la Zona Franca. També comporta canvis en els recorreguts de la 34 i 66. Concretament, a partir d’aquest dilluns la 34 no circularà per l’avinguda de J. V. Foix i tindrà inici al passeig de Manuel Girona. Pel que fa la 66, no iniciarà el recorregut a Can Caralleu. Començarà a la plaça de Borràs i finalitzarà a la ronda de la Universitat, en lloc de la plaça de Catalunya.

V17, del Carmel al Port Vell

La nova V17 relleva la línia 28 i canvia el recorregut de la 19, que continuarà sortint de Sant Genís però acabarà a la plaça d’Urquinaona. El mateix passa amb la 40, que tampoc no circula per via Laietana i escurça el recorregut fins a Urquinaona.

H8, del Camp Nou a la Maquinista

La posada en funcionament de l’H8 comporta eliminar el 15.  La nova línia horitzontal farà un recorregut similar, però amb la diferència que allarga un dels extrems fins a La Maquinista.

H10, de Badal a Badalona

A partir de dilluns, la línia H10 circularà pel carrer de Mallorca i rellevarà les línies 43 i 44, ja que tenien un recorregut força similar. Al mateix temps i per reforçar el lligam entre les dues ribes del Besòs, neix la línia 143. Sortirà de la Pau i passarà pels barris de la Mina, la Catalana i Sant Joan Baptista.

H16, del Paral·lel al Fòrum

Aquesta línia retalla el recorregut de tres busos convencionals: el 14, 36 i 41. El primer canvi serà al 14 que, a partir d’ara, circularà fins a Pla de Palau. Pel que fa el 36, continuarà sortint de Can Dragó, però finalitzarà al passeig Marítim, al costat de l’Hospital del Mar. El servei que feia fins a Paral·lel el farà la nova H16. La darrera modificació és per al 41, que tindrà inici i final al cementiri del Poblenou.

Transbordaments senyalitzats

En total, aquests cinc eixos fan un recorregut de 49 km i implanten 233 parades. Precisament, per fer transbord d’una línia de la xarxa ortogonal a una altra només caldrà caminar uns metres. Per exemple, per anar de la parada de Pau Claris a la línia V17 caldrà caminar 120 metres fins arribar a l’H10 al carrer de Mallorca.

Aquest és un exemple dels 19 punts de connexió, també coneguts com a àrees d’intercanvi, que són bàsics perquè funcioni la mobilitat amb el nou sistema de busos. Per això, hi ha senyalitzacions al terra de les parades i a les marquesines, mapes que detallen els possibles transbords.

Per tal que els usuaris s’adaptin a les noves línies i resolguin dubtes, fins el proper 25 de novembre 200 informadors de TMB estaran a diverses parades per explicar els canvis als usuaris.