L’Ignasi Torrent va començar a treballar al metro com a mecànic l’any 1973, quan tenia 18 anys. S’encarregava principalment del bobinatge de motors, una tasca en què havia d’estar sovint en contacte amb l’amiant per fer proteccions, col·lectors i reparacions o canvis de motors. Tot això generava amiant en pols, fet que pot resultar perjudicial per a la salut.

El que havia de ser una simple prova al peu va acabar amb una radiografia i el posterior diagnòstic d’un càncer de pulmó. L’Ignasi va començar a tractar-se de la malaltia l’any 2015: el van operar per extreure-li el teixit tumoral. L’operació va sortir bé i es va curar, però més tard li van aparèixer dos tumors més: un a la glàndula suprarenal i l’altra, al darrere del cervell. Ara es fa proves mèdiques periòdiques per veure com liquidar i assegurar que no apareixen noves patologies.

L’antic mecànic del metro ha presentat una demanda contra la Seguretat Social i contra l’empresa. És un dels primers extreballadors del metro de Barcelona que recorre a la via judicial per l’exposició a l’amiant. El 6 de juny del 2019 té una citació perquè se li reconegui el càncer com a malaltia laboral. Sol·licita que se’l declari en situació d’incapacitat permanent i absoluta derivada i que es condemni a les parts demandades a abonar-li 3.600 euros mensuals com a pensió. L’Ignasi assegura que durant la seva etapa laboral al metro no es van prendre les mesures higièniques adequades per evitar afectacions per inhalació d’amiant.

Quants treballadors han estat exposats a l’amiant?

L’advocat Àlex Tisminetzky, del Col·lectiu Ronda, és qui porta el cas de l’Ignasi. Assegura que no coneix més casos d’extreballadors del metro que hagin optat per la via judicial per reclamar la indemnització per malaltia laboral. Tot i això, creu que no serà l’únic, ja que centenars de professionals podrien haver estat exposats a l’amiant durant la seva etapa laboral.

De fet, en les darreres setmanes, el Col·lectiu Ronda ha rebut visites de treballadors o antics treballadors que tenen patologies inicials que poden agreujar-se amb el temps.

“Hem tingut una desena de visites de persones que tenen malalties indiciàries, inicis embrionaris d’asbestosi o plaques pleurals, que és el principi de l’afectació de l’amiant, però que encara no s’han desenvolupat. I esperem que no es desenvolupin, però desgraciadament són malalties que evolucionen amb el temps de forma bastant greu.”

A banda dels treballadors que han tingut contacte directe amb l’amiant, l’advocat Tisminetzky parla dels afectats passius. Són aquells treballadors del metro que no manipulaven l’amiant, però que compartien espai amb aquest material, com els maquinistes o els revisors.

Els sindicats van més enllà. El secretari general del CIM, David Vázquez, creu que tots els que han estat treballadors al metro des dels anys 60 han estat exposats a l’amiant. “Afecta estacions, instal·lacions, trens, tallers… encara no sabem amb seguretat on hi ha i on no hi ha.”

TMB retirarà l’amiant del metro en els pròxims anys

Des del 2003, TMB fa un seguiment de la presència d’amiant en instal·lacions de metro. Tot i això, encara hi queden almenys 200 elements amb aquest material sense retirar, i també se n’ha confirmat la presència en tres combois en circulació. Aquesta presència es dona principalment en forma de planxes de fibrociment utilitzades com a coberta en la construcció d’edificis i dependències. Des de l’empresa deixen clar que aquest material no desprèn fibres si no es manipula i, per tant, no comporta perill ni per als passatgers ni per als treballadors.

Tot i això, els treballadors que al llarg de la seva vida laboral al metro hagin pogut estar exposats a fibres d’amiant segueixen un programa de vigilància de la salut. Així ho marca el protocol del Ministeri de Sanitat. Actualment hi ha 185 empleats del metro als quals se’ls fa revisions mèdiques periòdiques. Tot i això, aquesta setmana el Comitè de Seguretat i Salut ha acordat ampliar aquest grup. A més, els treballadors que ja no formen part de la plantilla segueixen un programa de vigilància postocupacional al sistema públic de salut.

Fonts de TMB han explicat a betevé que, fins ara, s’han retirat de manera segura i controlada elements de construcció amb algun contingut d’amiant. Aquestes operacions s’han fet, per exemple, amb motiu d’obres de reforma de dependències. L’empresa, tot i no estar obligada per llei, vol retirar els elements del metro que continguin amiant en els pròxims anys, sense un termini fixat.