Els treballadors del metro han aprovat aquest dijous tornar a fer vaga durant el Mobile World Congress, que arrenca el 25 de febrer. La votació s’ha fet en dues assemblees, una en torn de matí i una altra de tarda, i en totes dues ha guanyat la mateixa proposta: fer aturades durant els quatre dies del congrés, del 25 al 28, de dues hores per cada torn, és a dir, de sis hores al dia en total.

Els treballadors, a més de decidir si fer vaga o no, han votat entre tres fórmules diferents d’aturades: fer vaga tots els dilluns de febrer i un de març, fer-la tot el dia durant tot el Mobile i, la que ha guanyat, fer vagues parcials de dues hores durant els quatre dies del congrés. El comitè d’empresa ha optat per no fer públics els resultats exactes de la votació, però sí que ha explicat que el 95% dels assistents ha votat a favor d’anar a la vaga. En total, s’han comptabilitzat 415 vots.

La crisi de l’amiant és el principal motiu, però no l’únic

Els motius que esgrima el comitè d’empresa són diversos. D’una banda, hi ha la gestió de la crisi de l’amiant per part de TMB. Els treballadors, segons fonts sindicals, volen que les revisions que s’estan duent a terme a part de la plantilla per detectar possibles afectacions causades per l’amiant s’ampliïn a la totalitat dels treballadors de metro (unes 3.600 persones). També reclamen que es puguin fer aquestes proves els treballadors jubilats, amb excedència o que han treballat a metro. A l’última actualització, TMB va informar que les proves han permès determinar que, de moment, 12 treballadors tenen afectacions lleus a la pleura causades per l’inhalació de fibres d’asbest. Alberto González, delegat del sindicat Solidaritat Obrera Metro de Barcelona, ha afirmat que l’empresa “té un desinterès total” en aquest tema i els ha acusat d’actuar de forma “dictatorial”: “No hi ha relacions laborals, no hi ha comunicació, els treballadors no poden expressar les seves queixes i l’empresa imposa les seves decisions”.

En la mateixa línia s’ha expressat un dels membres del comitè d’empresa, David Vázquez, que ha explicat a betevé que l’actual direcció “no vol negociar res” i que és la més “antiobrera que s’han trobat mai”. 

Els treballadors també estan preocupats per una possible reducció de la plantilla d’agents d’atenció al client. Fonts sindicals asseguren que l’empresa així els ho ha insinuat arran de la progressiva automatització de les portes d’accés a les estacions. Fins fa poc, en finalitzar el servei, es tancaven manualment i treballadors del metro s’asseguraven que no quedava cap usuari a l’estació. Amb l’automatització de les portes, diuen les mateixes fonts, aquests treballadors ja no fan aquestes tasques. Això ha provocat incidents, com casos d’usuaris que han quedat tancats a les estacions. Gónzalez ha defensat que “mai una tecnologia ha de suplantar els treballadors”.

Un altre dels punts que reclama la plantilla és l’obligatorietat de readmetre els treballadors acomiadats de manera improcedent i, també, que els treballadors temporals que treballen a l’estiu s’incorporin a la borsa d’estiu i els tornin a contractar els anys posteriors.

TMB no veu “motius laborals” per convocar l’aturada

La direcció de TMB ha refermat que no hi ha “motius laborals” per convocar vaga i l’ha qualificat “de baix cost“, és a dir, amb el “màxim perjudici” al servei i el “mínim descompte salarial”. Ho considera “del tot contrari a l’interès públic” i al dret a la mobilitat dels ciutadans. A més, ha retret que els sindicats l’hagin impulsat en unes assembles amb “escassa assistència”, “menys del 15 % de la plantilla”.

Sobre la crisi de l’amiant, TMB ha recordat que està desenvolupant el pla de gestió d’aquest material “amb el màxim rigor i en diàleg permanent amb els afectats i amb tota la plantilla”. També ha insistit que “no existeix risc d’exposició” a fibres d’amiant “ni per als treballadors ni per als usuaris”.

L’empresa també assegura que “automatitzar no vol dir en cap cas reduir el personal ni disminuir la plantilla”. Pel que fa als acomiadaments, sosté que van ser “per motius disciplinaris”, perquè un grup de treballadors “expedien denuncies falses per quedar-se els diners de les multes”.

L’ombra de les vagues sobre el Mobile World Congress

No és la primera vegada que els treballadors del metro plantegen fer vaga durant el Mobile World Congress. La darrera aturada que va coincidir amb el congrés va ser el 2016, en plenes negociacions per la renovació del conveni col·lectiu. En aquella ocasió, a més, s’hi van sumar els treballadors de bus i de tren, cosa que va dificultar molt la mobilitat en uns dies en què la ciutat acull més de 100.000 congressistes. També hi va haver vaga l’any 2014, tot i que va tenir poca incidència perquè la va convocar un sindicat minoritari.  Tot i això, l’ombra de les aturades sempre ha planat sobre el congrés. El 2017, l’assemblea de treballadors del metro va arribar a votar la possibilitat de fer-ne, però finalment va quedar descartada.