Transport públic

La xarxa de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona —metro, bus, Rodalies, FGC, tramvia i bus metropolità— ha registrat un total de 565 milions de viatges el 2020, la meitat que l’any anterior, quan es va assolir el màxim històric, 1.057 milions.

La demanda ha baixat al voltant del 50 % a tots els mitjans de transport. I ho ha fet de forma variable al llarg de l’any, en funció de les restriccions a la mobilitat decretades en cada moment. Així, per exemple, durant el mes de març (quan el Govern espanyol va ordenar el confinament total), la demanda va arribar a ser de només del 8 % respecte a l’any 2019.

Tot i això, la xarxa de transport públic no es va aturar en cap moment. Ha continuat prestant servei per garantir la mobilitat dels treballadors i treballadores essencials, tot i que amb un horari reduït.

El bus, el mitjà amb menor reducció

Per mitjans de transport, el metro i el bus van registrar una disminució del 47,1 i el 46,4 %, respectivament, mentre que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i Rodalies van tancar el 2020 amb un 48 % menys de viatges. En canvi, els autobusos de la DGTM i els urbans són els que registren una pèrdua menor, del 43,7 i el 41 %.

Més abonaments mensuals i menys targetes

Tot i la disminució d’usuaris, els abonaments mensuals de transport com la T-Mes, la T-Usual i T-Trimestre es van incrementar un 16 % respecte al 2019. Per contra, les targetes multiviatge com la T-10/Casual, T-50/30 o la T-Familiar es van reduir fins al 63 %. Altres abonaments socials com la T-Jove o la T-FM també van caure al 42,80 %.

Precisament, el 2021 ha arribat amb una congelació de les tarifes en alguns subministraments bàsics com les tarifes del transport públic. La crisi econòmica derivada de la covid-19 ha fet que les administracions hagin decidit ajustar els preus.

La reducció de la demanda de transport públic ha comportat també una reducció d’ingressos, que ha estat un 46 % menys que l’any anterior, amb 293 milions d’euros.

Comparteix a: