Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) tancarà l’any 2020 amb gairebé 180 M € de pèrdues per la crisi del coronavirus. En concret, segons els càlculs de l’empresa gestora del metro i els busos municipals, a finals de desembre haurà acumulat un dèficit de 179.341.000 €, atribuïble a les despeses extraordinàries fetes davant l’emergència sanitària (261 M €) i a la davallada d’ingressos: de gener a novembre, TMB ha deixat d’ingressar 187 M € (és a dir, un 52 % menys que el 2019); l’empresa ja va encendre les alertes a l’abril.

Més enllà de les dades econòmiques, la pandèmia també ha tingut un clar impacte en el nombre d’usuaris que han deixat d’utilitzar el metro i l’autobús. En global, fins al novembre han caigut un 47 % les validacions de bitllets (268 milions menys que un any enrere); al metro han baixat un 47,4 %, mentre que al bus ho han fet un 46,28 %. Pel que fa a les perspectives per a l’any 2021, TMB creu que haurà recuperat fins a un 80 % de l’activitat normal (la del 2019), i deixa per al 2022 el retorn de la plena normalitat.

Es dona la circumstància que l’empresa pública de transports va tenir el 2019 un any de xifres rècord, i que a principis d’aquest 2020 anava pel camí de millorar les dades. Tot plegat ho han explicat el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, i la presidenta de TMB i regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, en una sessió de treball amb periodistes.

Per què TMB està perdent diners?

El balanç negatiu de TMB aquest any s’explica per dues raons principals, cadascuna condicionada per diversos factors. Per exemple, la primera raó (la davallada de la demanda) s’entén pel confinament del març, per les recomanacions posteriors de reduir la mobilitat, per la implantació del teletreball i per la caiguda del turisme, principalment.

I la segona raó són les despeses extraordinàries de TMB en el marc de la pandèmia. En aquest sentit, cal tenir en compte que les xarxes de metro i d’autobús s’han adequat als nous requeriments sanitaris, però també un altre fet: TMB ha incrementat l’oferta de metro per sobre de la del 2019, amb l’objectiu d’evitar al màxim aglomeracions al transport públic.

Confiança en els fons covid

Davant l’escenari de pèrdues per a aquest any, la presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha confiat en l’arribada de diners procedents del fons covid-19 de l’Estat per sufragar el dèficit. I no només això, sinó que també ha avisat que “haurem de reclamar un fons de rescat per al 2021”, ja que el transport públic seguirà sense recuperar la normalitat.

Per la seva banda, el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi, ha explicat que ha “picat a les portes d’Europa” per aconseguir el finançament extraordinari: “Si ho aconseguim, serà un èxit que aquesta crisi no tingui repercussió a la butxaca local”.

De fet, des de l’Ajuntament es descarta l’encariment dels bitllets de transport com a via per sanejar les finances de TMB. Aquest dimecres l’alcaldessa, Ada Colau, ha enviat una carta a l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) demanant una congelació de tarifes. Un any enrere, l’ATM va presentar el nou sistema tarifari, amb les T-Usual i T-Casual, i la desaparició de la T-10 tradicional.