El conseller de Territori, Damià Calvet, ha anunciat una partida de 26,1 milions d’euros per reactivar les obres de construcció del tram central de la línia 9 de metro aquest 2020. Els pressupostos del 2020 que el govern català aprovarà en els propers dies fixen una dotació per fer el pla econòmic financer (PEF) del projecte. Calvet ha deixat clar que “això no vol dir que engegaran les tuneladores aquest 2020”, sinó que és un pressupost “per fer les accions necessàries”—els estudis, projectes i tota la paperassa amb les disposicions i el retorn del préstec— per continuar el tram central.

Per tant, aquesta inversió és el pas previ per reprendre les obres. No obstant això, Calvet ha reiterat el compromís ferm del govern amb la construcció del tram central: “No hem defallit mai i mai hem deixat mai de creure en aquest projecte, que transformarà el conjunt de l’àrea metropolitana de Barcelona”, ha dit. El conseller ho ha anunciat en la comissió de Territori i Medi Ambient en què ha detallat les inversions que farà el departament.

La tuneladora, en marxa a partir del 2022

Damià Calvet també ha explicat que el Departament de Territori treballa amb la previsió que les obres es puguin reprendre d’aquí a un parell d’anys, és a dir, a partir del 2022. També ha detallat que, tot i que hi ha dues tuneladores, els treballs els reprendrà només una de les màquines, i que l’altra es desmuntarà. La previsió és que les primeres estacions noves de l’L9 s’inaugurin el 2023-24 i que el projecte estigui enllestit cap al 2027.

L’anterior compromís del Departament de Territori va fixar el 2025 com a data al calendari per acabar el tram central de l’L9. La convocatòria d’eleccions al Parlament de Catalunya, anunciada pel president Quim Torra, però, deixa en suspens el projecte i el calendari en funció del nou govern que en resulti.

El tram central de l’L9 que queda per fer és el que uneix les estacions de la Sagrera-Meridiana i Zona Universitària amb 11 parades. Un cop completada, el metro farà més de 40 quilòmetres de recorregut. Les retallades pressupostàries del 2011 van aturar les obres de manera indefinida.

 Altres inversions en transport públic

Els pressupostos de la Generalitat per a aquest 2020 també incorporen una dotació per unir els tramvies per la Diagonal —projecte que té l’aval del ple municipal de Barcelona— i allargar la línia 8 (Llobregat-Anoia) dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Això, segons el conseller, vol dir “unir el carrilet del Baix Llobregat amb el metro del Vallès” i allargar la línia des de la plaça d’Espanya fins al passeig de Gràcia. D’aquesta manera, es donarà servei a una de les zones de Barcelona “que estan escasses de transport públic”, com Francesc Macià, on es farà una nova estació.