(ACN / Redacció) La crisi del coronavirus ha capgirat la situació i la imatge de l’aeroport de Barcelona-el Prat i res no té a veure amb la situació prèvia a la pandèmia quan diàriament hi passaven milers de passatgers. Tot i això, el debat sobre si s’ha d’ampliar o no aquesta infraestructura clau es manté obert. El president d’Aena, Maurici Lucena, ha instat les administracions locals a decidir abans de l’estiu si accepten que l’aeroport del Prat ampliï la tercera pista amb l’objectiu que les instal·lacions es converteixin en un “hub” internacional.

Es tracta d’una actuació que implicaria la invasió d’un espai natural al Delta del Llobregat, tot i que el president d’Aena ha ofert compensar amb 10 vegades més la zona protegida afectada. “No es farà res contra l’opinió majoritària del territori”, ha assenyalat al debat “Barcelona i les seves infraestructures clau”, de Barcelona Tribuna. En la seva intervenció, Lucena ha assenyalat que “la proposta hi és” i que la companyia està disposada a invertir 1.700 milions d’euros en l’ampliació de l’aeroport del Prat, que consistiria en l’ampliació de la tercera pista sobre una zona protegida i una terminal satèl·lit, dos projectes que Aena sempre ha dit que van vinculats.

Lucena ha afirmat que li resulta “impactant” que ara que la companyia és “a tocar” de concretar aquesta actuació llargament reivindicada pels sectors econòmics, el projecte estigui “molt discutit internament”. “Ha de ser Catalunya que debati si vol realment entomar aquesta proposta”, ha insistit. En cas que es descarti ampliar l’aeroport ara, aquesta opció no es tornaria a posar sobre la taula fins a finals d’aquesta dècada i no seria una realitat almenys fins al 2035.

El cop de la pandèmia a l’aeroport

Un dels àmbits més clarament castigats pel cop del coronavirus ha estat el turístic i, de retruc, evidentment se n’ha ressentit l’activitat de l’aeroport de Barcelona-el Prat. El 2020, va tancar l’exercici amb un 75 % menys de passatgers que el 2019, o el que és el mateix: la xifra de passatgers es va situar als nivells del 1995. A més, des de finals de l’any passat, l’activitat es manté exclusivament a la terminal 1, després que la T2 tornés a tancar.

Tot plegat també té un impacte laboral entre els treballadors de la infraestructura; segons ha explicat recentment el sindicat CCOO al programa ‘reset’, de betevé, el 80 % dels prop de 20.000 treballadors de l’aeroport es troba afectat per un ERTO.

Entitats ecologistes ho veuen incompatible amb el medi ambient

Entitats ecologistes veuen incompatible l’ampliació de l’aeroport amb la preservació del medi ambient. Jaume Grau, d’Ecologistes en Acció del Baix Llobregat, no creu que sigui oportú una ampliació de l’aeroport. Grau considera que les declaracions de Lucena “demostren una greu ignorància” respecte “el que diu la ciència”.

Segons Grau, l’ampliació d’infrastructures com l’aeroport provoquen més impacte mediambiental a un territori com el Baix Llobregat. Considera que “l’escenari ha de ser d’una progressiva i gradual reducció i racionalització de l’ús de l’avió com a mitjà de transport”.