La Guàrdia Urbana intensificarà el control dels patinets d’ús compartit d’empreses que operin a la via pública i que no compleixin la normativa. Així ho ha anunciat l’Ajuntament, ja que assegura que sancionarà els patinets elèctrics que aparquin als espais reservats per a les bicicletes. “La majoria de les multes vindran per la mala utilització de l’espai públic, l’espai per a bicicletes és per a bicicletes, no per als patinets i especialment no per fer negoci amb els patinets elèctrics“, ha dit la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón. Ha afegit dades sobre les sancions: en els primers sis mesos del 2019, s’han interposat al voltant de 1.500 multes per aparcar en l’espai per a bicicletes, el doble que en tot el 2018.

El consistori explica que ja ha ha fet les primeres reunions amb la vintena empreses que han anunciat la intenció d’operar a Barcelona. Al setembre, hi haurà una nova trobada i començaran a treballar en la regulació d’aquests ginys compartits. Passat l’estiu, l’Ajuntament presentarà un document de treball per elaborar la primera proposta de regulació, com es va fer amb la normativa de motocicletes i bicicletes d’ús compartit. Es preveu que la normativa sigui similar: s’entregaran per concurs llicències a empreses que podran llogar un nombre limitat de patinets elèctrics.

“Hi haurà més missatges de contundència si no compleixen”

Segons la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, la majoria d’empreses han respectat la petició de l’Ajuntament de no desenvolupar l’activitat mentre s’elabora la normativa. Ara bé, ha dit que n’hi ha dues que han decidit incomplir el pacte i operar de totes maneres. Alarcón s’ha adreçat de forma directa a aquests negocis: “Avui estem llançant un missatge de contundència, hi haurà més missatges de contundència si no compleixen”, ha dit.

De moment, a Barcelona només opera legalment una empresa en aquest sector. És la companyia Wind, la primera a operar a Barcelona després d’arribar a un acord amb l’Ajuntament. Ho fa des del 4 de juliol, amb dedicació exclusiva a aquesta activitat.

Aposta per la mobilitat sostenible

L’Ajuntament assegura que el seu objectiu és protegir el vianant i oferir-li prioritat en la mobilitat, seguit dels transports sostenibles: el transport públic, la bicicleta i altres vehicles de mobilitat personal. Avisen, però, que els vehicles han de circular de forma endreçada i regulada. L’Ajuntament de Barcelona té una normativa per regular la circulació de vehicles de mobilitat personal a motor i els cicles de més de dues rodes, que es va aprovar el 2017 amb una modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles. En aquell moment, es van establir en quines condicions s’han de desplaçar per la ciutat aquests vehicles, els patinets, les rodes elèctriques, els segways i els tricicles, entre altres.

Això no obstant, segons el baròmetre del RACC, el juliol del 2019 un 55 % de ciclistes se sentien vulnerables quan circulaven pel carril bici.

Els patinets elèctrics han de respectar la prioritat dels vianants

Segons la normativa vigent, els patinets elèctrics poden circular per les següents vies, sempre amb respecte a la prioritat dels vianants, adequació de la velocitat al seu pas i sense maniobrar de forma que pugui posar en risc la seguretat de les persones:

  • Carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h.

  • Carril bici en calçada a un màxim de 30 Km/h, amb obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.

  • Calçada zona 30, sempre que la velocitat màxima del vehicle superi els 20 km/h.

  • Parcs a un màxim de 10 km/h respectant la prioritat del vianant.