Un 55 % dels ciclistes se senten insegurs quan circulen per la xarxa de carrils bici de la nostra ciutat. Aquesta xifra supera la de fa un any, que se situava en un 33 %. Així es desprèn del segon baròmetre del RACC sobre l’ús dels carrils bici a Barcelona, que també apunta a la fi de la moratòria que permetia a aquests vehicles de dues rodes circular per les voreres de menys de cinc metres com el motiu d’aquest augment de la sensació de vulnerabilitat entre els conductors de bici.

Quin ús es fa de la bicicleta a Barcelona?

68.000 persones trien la bicicleta per desplaçar-se per Barcelona, un 8 % més que l’any passat. Malgrat que encara és un mitjà de transport molt minoritari a la ciutat —representa un 3,3 % dels viatges que es fan— és el que més ha crescut. Més de tres quartes parts dels usuaris opten per serveis de bicicleta compartida com el Bicing. Precisament, i segons diu el baròmetre, aquests ciclistes de bicis compartides són els que fan desplaçaments més curts: un 77 % dels viatges duren menys de 20 minuts. Habitualment, els ciclistes utilitzen aquest mitjà de transport per anar a la feina o bé per desplaçar-se fins als instituts o universitats.

El fre dels ciclistes: la manca d’aparcament segur

L’estudi recull algunes propostes que fan els usuaris per millorar la sensació de seguretat. Una n’és augmentar la qualitat dels carrils bici i la connectivitat i no tant centrar-se a sumar-ne més. Una altra demanda és millorar la senyalització perquè diuen que n’hi ha poca de destinada a aquests usuaris. Una de les denúncies que fan els conductors és la manca d’aparcament segur. Lamenten els robatoris de bicicletes o de peces que es produeixen, o bé que els fan malbé el vehicle. Per això, reclamen doblar els aparcaments segurs en superfície o bé soterrats. Fins i tot plantegen espais per aparcar les bicis a les instal·lacions del metro. El RACC ha posat com a exemple els països europeus capdavanters que han implementat pàrquings vigilats als centres comercials.

Els usuaris admeten que els patinets elèctrics són un obstacle més amb què han de conviure. La presència dels patinets s’ha multiplicat per quatre respecte al 2018 a Barcelona.

Una altra proposta que ha sorgit és la creació d’un cens de bicicletes per tenir un control sobre les que circulen per la ciutat. El mateix RACC planteja crear una assegurança obligatòria i difondre millor la normativa de circulació dels ciclistes perquè un 45 % dels usuaris admeten que no la coneixen.