Aprofitant la Smart City Expo, que aquests dies mostra les millors innovacions tecnològiques per fer la vida a les ciutats més fàcil, aquest dimecres TMB i Alstom han presentat en societat els 42 combois nous que han de substituir els més antics de les línies 1 i 3 i que es trobaven afectats per l’amiant. El pressupost per a les incorporacions ascendeix a 358 milions d’euros.

Tecnologia avançada i alta eficiència

Els nous combois de metro desenvolupats per Alstom pertanyen al model Metropolis i s’espera que les primeres unitats arribaran el primer trimestre del 2021. Tots s’afegiran als 12 trens nous que ja s’estan posant en marxa per reforçar la Línia 4.

En aquest cas, però, es tracta de models completament nous que introduiran unes quantes millores tecnològiques.

Nou Metro TMB

Per exemple, incorporaran ports USB per poder connectar els mòbils o altres dispositius i també s’instal·laran pantalles d’informació dins dels trens que es comunicaran directament amb el Centre de Control de Metro (CCM). Això permetrà que els viatgers puguin rebre informació de les incidències que es produeixin al servei en temps real.

Els combois també incorporen un sistema per reduir el soroll per assegurar un viatge molt més confortable. Prometen també més capacitat de passatgers i escurçar els temps d’espera a les andanes per sota dels tres minuts. Es calcula que en dos anys i mig estaran completament operatius.

Interior vagó Metropoli

Aposta per la sostenibilitat

Aquests combois de metro volen ser el més sostenibles possibles i la mateixa Alstom ha anunciat que s’ha arribat a un rècord pel que fa a la reducció de l’impacte mediambiental. Segons el constructor els trens es podran reciclar en un 96 % i per tant, quan arribin al final de la seva vida útil, no generaran més residus. També s’aposta per una il·luminació LED més confortable i econòmica i també s’ha reduït el pes dels combois per aconseguir que consumeixin menys energia. Fins i tot s’ha optimitzat la quantitat d’energia que produeixen gràcies als frens regeneratius.

Accessibilitat millorada

Els vagons de metro disposaran de quatre entrades amb un espai reservat per a les persones amb mobilitat reduïda. Si el tren detecta que les entrades normals es troben massa atapeïdes de gent enviarà un avís a través de les pantalles de les andanes. L’objectiu és que les persones amb cadira de rodes es puguin desplaçar al principi del tren, on es troben aquestes places reservades.

Una oportunitat per a Alstom

Pels responsables d’Alstom aquesta comanda de metros suposa un veritable baló d’oxigen per a la planta barcelonina, que es troba a Santa Perpètua de Mogoda. Es generaran 750.000 hores de feina i 150 llocs de treball directes que han de servir per consolidar la plantilla i afegir treballadors. Alstom ja va absorbir el 1989 La Maquinista Terrestre i Marítima, que es va fundar a Barcelona el 1855. D’aquí ve que l’empresa insisteixi que aquests trens es fan des de Barcelona per a Barcelona.