El RACC ha fet un crit d’alerta a les administracions perquè ha crescut fins a un 14,6 % el trànsit als accessos de Barcelona. D’aquesta manera, les xifres tornen a situar-se als nivells d’abans de la crisi, el 2007. Actualment arriben a la ciutat diàriament més de 320.000 persones i ho fan en vehicle privat o en autobús interurbà. I sovint es troben amb congestions importants, sobretot a la ronda de Dalt i la del Litoral, els corredors del Vallès Occidental i del Baix Llobregat.

L’hora crítica és a les 7.30 h

L’estudi del RACC recull que s’han ampliat els horaris de congestió a la ciutat. Al matí, els problemes a la xarxa viària s’inicien a les 6 h (una hora abans que el 2016), i s’allarguen fins a les 9.15 h. L’hora més crítica és a les 7.30 h, mentre que a la tarda és a les 17.30 h.

  • ronda de Dalt (B-20) acumula retencions de 10,3 km (a les 7.30 h)
  • ronda de Litoral (B-10) acumula retencions de 10,1 km (a les 7.30 h)

Cada dia es perden un total de 63.000 hores a les vies d’accés a Barcelona, segons l’estudi. Els ciutadans que circulen per les rondes són els més perjudicats, amb demores que superen els 28 minuts entre les 7 i les 8 h, el doble que el 2016, quan eren 15 minuts.

Proposen inversió urgent en infraestructures

Per fer front a la situació i rebaixar el trànsit, el RACC ha proposat un seguit de mesures que ajudin a revertir les xifres.

  • Crear carrils bus-VAO de baix cost a la B-23 (entrada Baix Llobregat) i també a la C-31 Nord (entrada Maresme). Es proposa que funcionin entre les 6 i les 10 h
  • Ampliar els aparcaments a les estacions de tren
  • executar les infraestructures de Rodalies Renfe que ja estan previstes
  • Abaratir la T-Mes o la T-Trimestre

El RACC també s’ha fixat en altres mesures que ajudarien a reduir les congestions de trànsit, com ara instal·lar la senyalització de velocitat variable a tota la xarxa metropolitana i crear accessos viaris exclusius per a vehicles pesants al port i a la Zona Franca que permetrien descongestionar l’A-2 i la B-10. L’organització impulsa mesures com ara que els vehicles de mercaderies circulin en funció de la congestió. Per exemple, abans de les 6.30 h o a partir de les 9.30 h. Fins i tot consideren que flexibilitzar els horaris de feina i crear espais de cotreball milloraria les congestions a les hores punta.

Aquesta setmana l’Ajuntament ha presentat noves mesures per reduir, en aquest cas, la sinistralitat a la ciutat. S’instal·laran dos radars de tram, a la ronda del Litoral i al túnel de Badal, per reduir els accidents.