La Maquinista Terrestre i Marítima es va instal·lar a Sant Andreu el 1917. La indústria ocupava 27 hectàrees de terreny i als anys seixanta va arribar a tenir 3.600 treballadors. La majoria eren dels barris de Sant Andreu i el Bon Pastor. El 1944 l'empresa va obrir l'escola d'aprenents, per a joves a partir de 14 anys. Allà, aprenien els oficis d’electricista, calderer, torner o fresador. MIQUEL JORBA, extreballador de La Maquinista "Des del primer dia que entraves a part de que et donaven formació i et preparaven per tenir un millor futur, cobraves. Els exaprenents que van sortir de l'escola eren professionals buscats per les empreses de l'exterior. Hi ha hagut exaprenents de La Maquinista que avui estan al consell de direcció d’Alstom i molta gent que estan de cap de tallers arreu del país." La planta de Sant Andreu es va especialitzar en la fabricació de material ferroviari, estructures metàl·liques i motors per a vaixells. EMILI PENADO, extreballador de La Maquinista "Tota la estructura que aguanta l'estació de Franca la va fer La Maquinista-Macosa, l'estructura del Born de Barcelona la va fer La Maquinista i en l'últim procés abans que tanqués la fàbrica es va fer l'AVE amb una qualificació importat perquè encara estan funcionant i estan al 100 per 100." Fins als anys 60 molts joves somniaven a entrar a La Maquinista perquè era una feina per a tota la vida. EMILI PENADO, extreballador de La Maquinista "El treball era molt dur i les condicions eren molt dures, però gràcies las moviments socials que van néixer en aquells moments es van anar aconseguint unes condicions sociolaborals molt importants." MIQUEL JORBA, extreballador de La Maquinista "No sense moltes vagues, ni moltes garrotades, ni molta gent empresonada, ni molta gent acomiadada." Els treballadors van aconseguir el primer conveni el 1979 i a partir d'aquí les condicions laborals van millorar. La planta de Sant Andreu va tancar el 1993 i la multinacional va traslladar la producció a Santa Perpètua de la Mogoda.

La Maquinista Terrestre i Marítima es va fundar el 1855 per iniciativa de diversos industrials de l’època. L’empresa, dedicada a la metal·lúrgia, va construir les estructures del Mercat del Born i de l’Estació de França, entre d’altres. L’any 1993 va desaparèixer i la producció es va integrar en la multinacional Alstom.

Els primers tallers de La Maquinista es van establir a la Barceloneta i no va ser fins a 1917 que es va ampliar l’empresa amb una segona fàbrica al Bon Pastor, on actualment hi ha el Parc de la Maquinista. A mitjan 60, la instal·lació de la Barceloneta es va desmantellar i la fàbrica del Bon Pastor, de 27 hectàrees, va continuar amb la producció.

La Maquinista Terrestre i Marítima tenia una producció diversificada. S’hi feien motors per a vaixells i per a ferrocarrils, locomotores, metros, tramvies, calderes o turbines de vapor, entre d’altres. L’estructura del Mercat del Born, de l’Estació de França o la torre del telefèric de Montjuïc són mostra dels primers treballs de La Maquinista. Fins i tot, abans de tancar la fàbrica del Bon Pastor, s’hi va construir el primer AVE de l’estat espanyol.

Al Bon Pastor hi van arribar a treballar unes 3.600 persones als anys 60. Moltes hi van accedir a través de l’escola d’aprenents per a majors de 14 anys que va crear l’empresa l’any 1944. La Maquinista els oferia tres anys de formació teòrica i pràctica. Els hi ensenyaven un ofici i normalment s’incorporaven a l’empresa com a electricistes, calderers, torners o fresadors. Els extreballadors recorden que el treball era molt dur, però gràcies al moviment social i la lluita dels treballadors van aconseguir millors condicions sociolaborals. El primer conveni laboral el van signar l’any 1979.

L’any 1993 la fàbrica del Bon Pastor va tancar i la producció es va traslladar a les instal·lacions d’Alstom a Santa Perpètua de Mogoda.