La convivència de les bicicletes amb els patinets a la ciutat no és fàcil i així queda reflectit al Baròmetre ciclista del RACC, que s’ha presentat aquest dimarts. El 65 % dels conductors de bicicleta enquestats afirmen que se senten vulnerables quan circulen per Barcelona. I són els vehicles de mobilitat personal els que més inseguretat els generen. Pel darrere situen els camions, els busos i les furgonetes. En canvi, el tramvia i els vianants són amb els qui se senten més segurs.

Pel RACC, la solució ha de passar per fomentar la convivència i per desenvolupar una formació obligatòria i gratuïta per als usuaris de la bicicleta i dels vehicles de mobilitat personal que no tinguin coneixements previs del reglament. Una mesura que va en la línia del carnet obligatori que el RACC ja va proposar fa uns mesos i que, de moment, no ha prosperat.

Pel que fa a la xifra d’inseguretat global dels ciclistes (un 65 %) ha augmentat respecte als darrers baròmetres: el 2020 se sentien insegurs el 60 % dels ciclistes i el 2019, el 55 %. Segons les dades del RACC, des del 2018 la sensació s’ha gairebé duplicat (passant del 33 % de ciclistes que explicaven que se sentien vulnerables).

Els ciclistes no troben segurs els carrils bus-bici

Una altra de les dades destacades del Baròmetre és que el 68 % dels ciclistes enquestats no troben segur compartir espai amb l’autobús en un mateix carril. Això ja passa en alguns carrers de la ciutat, com a la Creu Coberta, i està projectat en reformes que ara estan en marxa a la ciutat. És el cas del carrer de Pi i Maragall i també a la futura via Laietana. En tots dos casos, les associacions de ciclistes ja van criticar que busos i bicis haguessin de compartir espai. Alba Rey, responsable del Baròmetre i cap d’estudis de Mobilitat del RACC creu que caldria tenir en compte aquesta xifra a l’hora de plantejar les reformes.