Molt més espai per als vianants i menys per als cotxes, amb vegetació nova i abundant. Així serà el nou carrer de Pi i Margall, la via de connexió entre la plaça d’en Joanic i la ronda del Guinardó, que l’Ajuntament de Barcelona preveu reformar a partir del juny del 2022. Les obres s’allargaran 17 mesos i s’hi invertiran 13,6 M €. S’ampliaran les voreres i quedaran dos carrils de circulació (ara n’hi ha quatre) limitats al trànsit de veïns i també busos.

Amb la reforma, els vianants i l’espai verd ocuparan el 70 % del carrer, mentre que ara 20 dels 30 metres que fa d’amplada la via estan dedicats al cotxe (66 %). De pujada (cap al Guinardó), el nou carrer de Pi i Margall tindrà un carril que compartiran busos i trànsit local i també hi haurà un carril bici segregat. En canvi, de baixada (cap a Gràcia), bicicletes, busos i cotxes aniran pel mateix carril. La velocitat estarà limitada a 30 km/h.

Serà un carrer a 30 km/h, això capgira radicalment la imatge actual de Pi i Margall; i hi fem un espai segur i comfortable
Janet Sanz, tinenta alcalde d’Urbanisme
Les voreres arribaran als 12 metres d’amplada en alguns punts, amb parterres de vegetació i zones d’estada

Sense asfalt i amb 142 arbres nous

Les voreres seran, com a mínim, de cinc metres d’amplada, però en alguns punts arribaran fins als 12 metres, amb parterres i zones d’estada. L’espai verd creixerà de forma significativa: es plantaran 142 arbres nous perquè n’hi hagin 210 en total i aconseguir un 80 % d’ombra. A més, les zones amb vegetació passaran dels 370 m² actuals a 3.270 m². Tant les voreres com la calçada tindran paviment de granit i no hi haurà asfalt.

Entre els parterres i les zones d’estada es farà lloc per a places d’aparcament i contenidors. En concret, la proposta preveu 22 places per a mobilitat reduïda, 35 de residents i càrrega i descàrrega (i nou per al Mercat de l’Estrella), 39 de moto i 62 de bicicleta. Les parades de bus es mantindran totes i es guanyaran passos de vianants, que passaran dels vuit actuals a 14.

Que el bus 114 i el V19 puguin seguir passant per Pi i Margall afavoreix la connectivitat en mobilitat sostenible
Rosa Alarcón, regidora d’Horta Guiardó
Es plantaran 142 arbres de 20 espècies diferents per aconseguir ombra al 80 % del carrer

Quatre places a les cruïlles

El disseny del carrer s’ha ideat de manera que la calçada no serà paral·lela a les façanes dels edificis, sinó que farà una lleugera diagonal. Amb això, es vol aconseguir que des de qualsevol punt es tingui la sensació d’estar en un parc. A més, es crearan quatre places a les cruïlles de Pi i Margall amb els carrers que travessen la via.

N’hi haurà una a tocar de la plaça d’en Joanic i les altres estaran a Ca l’Alegre de Dalt/Sant Lluís, a Encarnació/Pau Alsina i a Sardenya/Providència. Entre les places i les zones d’estada es col·locarà nou mobiliari urbà amb 42 bancs i 121 cadires. La reforma de Pi i Maragall segueix el patró de transformacions com la Meridiana o la via Laietana per restar protagonisme als cotxes en vies especialment transitades.

Potenciarem el verd i les ombres, canviarem el terra i l’efecte illa de calor es disminuirà
Eloi Badia, regidor de Gràcia