En ple debat sobre la convivència entre els diferents tipus de mobilitat urbana —amb la irrupció amb força dels patinets a Barcelona—, el RACC proposa impulsar un carnet obligatori per als ciclistes urbans de la ciutat i també per als conductors de patinets elèctrics. En aquest sentit, el president de l’entitat, Josep Mateu, insta les administracions a impulsar una formació d’obligat compliment en circulació urbana i que es pugui “demanar per poder circular per la ciutat”. Tot plegat arran de la constatació que cada cop hi ha més mitjans de transport convivint a la calçada.

“És una necessitat que transmetrem a l’Ajuntament, al Servei Català de Trànsit i la DGT”, ha explicat Mateu que ha posat d’exemple el “titulín” nàutic —o llicència de navegació— per “garantir que hi ha un mínim de formació“. Ha afegit que aquests ensenyaments podrien començar ja a les escoles. Els responsables del RACC consideren que és “estrany que a l’usuari d’un ciclomotor se li exigeixi una llicència i no a un ciclista o a un usuari de patinet elèctric“, tenint en compte la velocitat dels vehicles de mobilitat personal. En quedarien exempts els conductors de cotxe i de moto i que, per tant, ja tindrien convalidada la formació.

El RACC ha llançat aquesta proposta en la presentació del tercer baròmetre del ciclista de la ciutat, en què alhora s’ha constatat que un 38 % dels enquestats desconeixen les normes ciclistes. Mateu ho ha relacionat, en part, amb el fet que el 50 % dels ciclistes, prèviament, es desplaçaven en transport públic i el 32 %, a peu, de manera que “són gent que en molts casos no té formació viària per circular”.

L’urbanisme tàctic i la convivència amb els patinets elèctrics

El RACC torna a més a pronunciar-se sobre l’urbanisme tàctic de l’Ajuntament. Després de constatar a finals de l’any passat la infrautilització d’aquests nous espais, ara el Reial Automòbil Club de Catalunya hi ha fet una nova esmena. Mateu ha apuntat que aquesta nova estratègia municipal per impulsar ràpidament noves estructures viàries als carrers de la ciutat mitjançant la pintura a la calçada “confonen” els ciclistes. Mateu considera que l’Ajuntament ha de fer “una feina per ordenar” aquests nous dissenys, perquè s’ha vist que “mai no saps què és aquell color o per a qui és”.

El baròmetre també analitza què pensen els ciclistes de la irrupció dels patinets elèctrics a la ciutat. En aquest sentit, el 71 % dels ciclistes reconeixen sentir-se molt insegurs o insegurs circulant al costat dels patinets elèctrics.

De fet, enguany ha tornat a créixer el percentatge de ciclistes que se senten vulnerables quan circulen per la ciutat. Segons el baròmetre del 2020 representen el 60 % dels enquestats, cinc punts més que els resultats que es desprenien de l’informe del 2019.

Els efectes de la covid entre els ciclistes

Com en la resta de mitjans de transport, la covid també ha impactat en els usos de la bicicleta. Segons l’estudi, només el 9 % dels ciclistes han començat a anar amb bici per la pandèmia i, a més, s’ha vist com el 12 % ho fa per evitar possibles contagis.

En el cas de la mobilitat en bici, el 2020 el volum de ciclistes es va reduir un 10 % respecte a l’any anterior.