Els encreuaments entre vehicles a motor i bicicletes, sobretot en els punts de gir, provoquen el gran gruix dels ensurts o els accidents en què hi ha un ciclista implicat. Estudis recents de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans apunten que el 54 % dels sinistres amb bicicletes implicades tenen lloc precisament a les interseccions. El reglament de circulació indica que, quan hi ha un gir del trànsit, el vehicle a motor perd la prioritat davant de vianants o bicicletes. És una normativa que l’Ajuntament reforça amb senyalització. Ara bé, alguns dels incidents són per conductes incíviques, perquè alguns usuaris no respecten els senyals de circulació.

Una catifa vermella per remarcar els punts singulars

A la cruïlla del carrer d’Aragó amb l’avinguda Meridiana, per exemple hi ha una intersecció singular. Hi conflueixen diverses calçades, passos de vianants i dos carrils bici. El consistori ha reforçat els senyals per fer aquest tram més segur: “A banda de la senyalització convencional, posem aquesta catifa vermella per reforçar el missatge que és un punt singular i reforcem aquesta singularitat amb un semàfor taronja intermitent per indicar que la prioritat la tenen els vianants i els ciclistes”, ha explicat, Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona.

El BACC demana campanyes de sensibilització

El Bicicleta Club de Catalunya (BACC) considera que les senyalitzacions, per si soles, són insuficients. Per aquest motiu demanen altres accions com per exemple, reduir la velocitat de vehicles a motor en determinats trams o fer campanyes de sensibilització perquè les persones que condueixin vehicles a motor es familiaritzin amb la senyalització i amb la normativa que afecta les bicicletes. “El que està clarament millorant la seguretat és la reducció efectiva de la velocitat. Calen pocs missatges però que siguin clars”, ha explicat Carlos Benito, del Bicicleta Club de Catalunya.

El que està millorant la seguretat és la reducció efectiva de la velocitat.”
Carlos Benito Bicicleta Club de Catalunya

El darrer estudi en matèria de sinistralitat de ciclistes fet per l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans mostra com, precisament el gruix dels accidents es concentra en vies de grans dimensions com l’avinguda Diagonal, la Gran Via, la plaça d’Espanya o el Paral·lel.

Al carril bici de Diputació “topem amb els manillars”

El carril bidireccional del carrer de la Diputació és un dels més criticats pels usuaris. Es queixen que la seva amplada fa gairebé impossible que dues bicicletes puguin passar alhora.

Carril bici del carrer de la Diputació
Carril bici del carrer de la Diputació

Un altre inconvenient que, diuen, dificulta la mobilitat en bicicleta és que a bona part de la xarxa encara comparteixen espai amb vianants, terrasses i mobiliari urbà.