VTC CABIFY

El govern de la Generalitat (ERC i Junts) ha aprovat el decret llei que permetrà limitar a uns 1.500 el nombre de VTC que ofereixen serveis urbans i dins de l’àrea metropolitana a partir de l’octubre del 2022, quan acaba la moratòria a la llei espanyola actual (i que deixava que les 4.000 llicències VTC que hi ha actualment a Catalunya oferissin serveis urbans i interurbans sense limitació). Més endavant caldrà que el Parlament avali el decret, al qual el PSC ja ha mostrat el seu suport.

En concret, el nou decret preveu que només puguin demanar un permís addicional per fer trajectes urbans els VTC que ja faci un any que operin i que tinguin vinculat un cotxe de 4,9 metres de llarg, com a mínim. Així ho va pactar el govern amb els socialistes la setmana passada per acontentar el sector dels taxistes, molt enutjat amb la proposta inicial de la Generalitat (molt menys restrictiva amb els VTC).

Per què 4,9 metres de llarg?

La directora general de Transports i Mobilitat, Mercè Rius, ha explicat que el requisit de tenir un cotxe de 4,9 metres de llarg suposarà, a la pràctica, una limitació per als VTC que fins ara feien competència als taxis i que deixarà les coses iguals als VTC tradicionals (els que fan servir furgonetes grans per dur gent cap a l’aeroport o cotxes d’alta gamma per a casaments o funerals).

Tenir un cotxe de 4,9 metres serà obligatori a partir de l’octubre i, per tant, els VTC que tinguin associats un vehicle més curt ara, hauran de fer el canvi després de l’estiu per aconseguir el permís per fer serveis urbans. Els cotxes hauran de tenir etiqueta C, ECO o 0 si estan ja funcionant, o ECO o 0 si es compren a partir de l’octubre; no podran ser de rènting (només de compra o de lísing).

Altres requisits per als VTC urbans

A banda dels 4,9 metres i el requisit d’haver operat l’últim any, els VTC catalans que vulguin seguir operant en trajectes urbans, el decret llei de la Generalitat preveu alguns altres condicionants, com tenir una antiguitat de dos anys al carnet de conduir i tenir una assegurança de responsabilitat civil igual que la dels taxistes, per equiparar-ne les condicions.

A més, els ens locals (que són els qui hauran d’atorgar o denegar els permisos per seguir fent trajectes urbans) també podran marcar les seves regles del joc, demanant algun tipus de requisit extra als VTC. La directora de Territori i Mobilitat ha posat com a exemple que un ens local pugui exigir als conductors haver realitzat algun curset específic.