Un estudi recent liderat pel CSIC

, el Consell Superior d’Investigacions Científiques, ha determinat que les partícules ultrafines o nanopartícules són causa d’hipertensió. A Barcelona, els nivells d’aquestes partícules són particularment alts a les hores amb més trànsit, a primera hora del matí i al vespre.

Però quin és l’origen i què són aquestes partícules, molt més desconegudes que les seves germanes grans, les PM10 i les PM2,5?

Nanopartícules

Segons l’investigador del CSIC Xavier Querol, el 70 % de les partícules ultrafines provenen dels vehicles dièsel d’abans del 2009, quan es van incorporar els filtres de partícules. I són fruit del sistema imperfecte d’explosió dels motors dièsel.

“El motor dièsel funciona per explosió, mentre que el de benzina va per combustió. La crema del gasoil no és tan perfecta com la de la benzina. Es produeix un sutge de partícules que no s’han cremat bé.”

“El seu aspecte és com un ou estrellat, amb el centre de grafit pur, de carboni, i una constel·lació de compostos orgànics al seu voltant”, detalla Querol. Tenen una mida microscòpica, de 0,1 micres o menys.

Aquestes partícules són tan petites, que en comparació, les més conegudes PM10 són enormes. Seria com comparar tot el Camp Nou amb la mida d’una pilota de futbol.

En el cas de les PM10 o 2,5, quan penetren en els nostre sistema respiratori queden atrapades als alvèols o són absorbides pels macròfags, unes cèl·lules encarregades d’expulsar dins la mucositat elements que ens resultin nocius. Però en el cas de les nanopartícules això no passa. Són capaces de traspassar les parets dels alvèols i arribar a la sang. I els macròfags ni tan sols les detecten.

alvèol

Quan arriben al torrent sanguini poden causar problemes cardiovasculars com hipertensió o ictus. A més, l’OMS va declarar el sutge del dièsel cancerigen de primer grau.

Per rebaixar la presència d’aquestes partícules a Barcelona és clau, segons el Consell Superior d’Investigacions Científiques, que els dièsel més antics deixin de circular.

Amb l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions, que no permet circular els dièsel d’abans del 2006, això s’hauria d’aconseguir en part. Ara bé, els dièsel del 2006 al 2009 encara ho poden fer perquè tenen etiqueta groga. Per al CSIC haurien de ser els següents a quedar vetats a la ciutat.